کردها آنکارا و ارتش آزاد را در جرابلس به چالش می کشند.. آتش بس در حسکه

دو مبارز در سپاه الرحمن، گروه اسلامگرای اپوزیسیون در حومه دمشق که در نبرد ضد نیروهای نظام در شهرک جوبر شرکت دارند – عکس از گتی ایمجز

دو مبارز در سپاه الرحمن، گروه اسلامگرای اپوزیسیون در حومه دمشق که در نبرد ضد نیروهای نظام در شهرک جوبر شرکت دارند – عکس از گتی ایمجز

منابع یکسان در آنکارا و تهران شایعات در مورد مذاکرات محرمانه بین مسؤلان سوریه و شخصیت های ترکیه با میانجیگری ایران را تأکید کردند و گفتند احتمالاَ این مذاکرات به آشتی بین اسد رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه منجر شود.

این منابع فاش کردند، اسماعیل حقی از جانب ترکیه بر این مذاکرات نظارت دارد که یکی از برجسته ترین دیپلمات های ترک و ژنرال بازنشسته ای است که بر توافقنامه آدنا نظارت داشته است که طی بحران رهبر سازمان «پ.ک.ک» کردستان، عبدالله اوجالان، در سال ۱۹۹۸ بین سوریه و ترکیه به امضا رسید. شایان ذکر است که اوجالان از ۱۷ سال پیش در جزیره امرلی ترکیه زندانی است.

در راستای نزدیکی بین ترکیه و رژیم اسد، شبکه «ان تی وی» ترکیه به نقل از نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر این کشور گفت، آنکارا برای نشستن با نمایندگان اسد در مذاکرات صلح آینده ممانعتی ندارد.

اما در سوریه، مسؤل دفتر رسانه ای وابسته به منطقه خودمختار کردستان در شمال سوریه اعلام کرد، با نظارت روسیه توافق شد بین یگان های حمایت از خلق کرد و نیروهای نظامی در شهر حسکه آتش بس برقرار شود.

از سوی دیگر، نیروهای سوریه دموکرات که یگان های حمایت از خلق کرد ستون فقرات آن را تشکیل می دهد، روز گذشته تهدید کرد با هر گونه حمله ای از سوی ارتش ترکیه یا گروه های مخالف سوریه طرفدار آنکارا برای به کنترل در آوردن شهر جرابلس واقع در حومه شمال شرقی حلب، که در حال حاضر تحت کنترل سازمان داعش است، مقابله خواهند کرد. این شهر آخرین گذرگاه تحت کنترل داعش در منطقه مرزی ترکیه به شمار می آید.