تلاش دولت لبنان برای دعوت سوریه به حضور در نشست اقتصادی سران عرب

پناهجویان سوریه در اردوگاهی در بقاع لبنان که به دنبال بارش باران تخریب شد

بیروت – ثائر عباس
منابع عربی آگاه گفتند که جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان درباره احتمال دعوت حکومت سوریه برای حضور در نشست اقتصادی سران عرب با کشورهای عربی گفتگو کرده است. این اجلاس در اواخر ماه جاری (بهمن) در بیروت برگزار می شود.
این منابع به «الشرق الاوسط» گفتند که قرار شده بررسی این موضوع تا زمان برگزاری نشست دوره ای سران عرب در ماه مارس (اسفند) به تعویق بیفتد.
به گفته منابع عربی، باسیل در چند ماه گذشته در رایزنی و تماس های تلفنی غیر علنی با برخی کشورهای خلیج از جمله بحرین و سوریه و کشورهای عربی همچون عراق و فلسطین و اردن و مصر و تونس موضوع از سرگیری مشارکت سوریه در نشست های عربی را مطرح کرده است.
باسیل با وزرای خارجه چندین کشور عربی در این باره گفتگو کرده و این موضوع در نشست های سه گانه و با حضور چندین تن از وزرای عربی مطرح شده است.
در همین راستا، منابع دیپلماتیک لبنانی به «الشرق الاوسط» گفتند باسیل به دنبال کسب توافق همه یا اغلب کشورها برای حضور دوباره سوریه در نشست های عربی بود تا بدین ترتیب زمینه برای تصمیم گیری نهایی در این باره فراهم شود اما تصمیم در این مورد به دلیل تحولات دو هفته پیش به ماه مارس (اسفند) موکول شد. با این حال، منابع عربی مدعی شدند که وزیر امور خارجه دولت موقت لبنان هنوز امیدوار است تا کشورهای عربی درباره دعوت سوریه به نشست اقتصادی سران عرب تصمیم مثبت اتخاذ کنند. لبنان به تنهایی نمی تواند حکومت سوریه را به حضور در نشست ها دعوت کند چرا که این دعوت باید از سوی اتحادیه عرب انجام شود. اتحادیه عرب عضویت سوریه در این نهاد را به حالت تعلیق درآورده و لبنان موظف به رعایت آن است.
اما در موضوع جداگانه، گروه های سیاسی به دیده شک و تردید به اعتصاب سراسری روز جمعه (۴ ژانویه -۱۴ دی) اتحادیه کارگری لبنان و هیات هماهنگ کننده تشکل های صنفی می نگرند. این اعتصاب منجر به افزایش فشارها به گروه های سیاسی برای تشکیل کابینه می شود. جریان های سیاسی لبنانی با گذشت هشت ماه از انتخابات مجلس هنوز موفق به تشکیل کابینه نشدند.

الشرق الاوسط:
Related Post