به تعویق انداختن تبلیغات انتخابات تا سه شنبه

اربیل: احسان عزیز

هر چند سران دو حزب اصلی حاکم در اقلیم کردستان (حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی)‌ می گویند انتخابات مجلس در زمان تعیین شده یعنی اواخر سپتامبر برگزار می شود اما به گفته گزارش هایی که به رسانه ها درز کرده  تلاش های گسترده ای توسط جریان های سیاسی اقلیم برای به تعویق انداختن انتخابات انجام می شود. کمیساریای انتخابات اقلیم کردستان، پیشتر اعلام کرده بود که تبلیغات انتخابات مجلس از روز چهارشنبه ۵ سپتامبر آغاز می شود اما این نهاد، شامگاه چهارشنبه (۵ سپتامبر) به طور ناگهانی از به تعویق افتادن آغاز تبلیغات انتخاباتی تا ۱۱ سپتامبر خبر داد.

در بیانیه کمیساریای انتخابات اقلیم کردستان آمده است «اغلب اعضای کمیساریا با توجه به درخواست برخی از جریان های سیاسی این تصمیم را گرفتند. احزاب سیاسی خواستار زمان بیشتر برای تکمیل آمادگی برای کمپین های انتخاباتی شدند».

اسماعیل خورمالی رییس کمیساریای انتخابات اقلیم کردستان گفت این تصمیم ربطی به این ارگان ندارد. کمیساریای انتخابات آمادگی لازم برای تکمیل روند انتخابات را دارد اما برخی از احزاب سیاسی و نامزدها خواستار وقت بیشتر برای تکمیل آمادگی ها و آغاز کمپین های انتخاباتی شدند».

از سوی دیگر، دلشاد شهاب عضو حزب دموکرات کردستان گفت این انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود. هیات جنبش تغییر در دیدار با هیات حزب دموکرات خواستار به تعویق انداختن انتخابات نشد. شهاب که سمت مشاور در شورای وزیران اقلیم دارد افزود «ما معتقدیم که انتخابات طبق برنامه تعیین شده برگزار می شود اما به تعویق انداختن انتخابات دو راه دارد. یکی اینکه درخواست رسمی توسط گروهی از نیروهای سیاسی به رییس اقلیم داده شود و یا اینکه اکثریت نمایندگان خواستار تمدید دوره کنونی مجلس شوند. هیچ کدام از این دو اتفاق نیفتاده است. اگر انتخابات به تعویق بیفتد دولت اقلیم ضرر مالی زیادی می کند».