طرحی ایرانی برای تغییر ترکیب جمعیتی مناطق سوریه از طریق اعطای شهروندی به ایرانی‌ها و لبنانی‌ها که اعضای سپاه انقلابی و حزب‌الله لبنان در میان آنها هستند

جنگ سوریه موجب آوارگی بسیاری از مردم سوریه و پناهندگی آنها به کشورهای همسایه شد

از زمانی که ایران وارد جنگ سوریه شد، تلاش می‌کند جای پایی برای خود در آن کشور باز کند تا بتواند مدتی طولانی‌تر و حتی پس از پایان جنگ به حضورش ادامه دهد. این اواخر در همکاری با نظام اسد طرح‌هایی برای تغییر بافت جمعیتی مناطقی که سوری‌ها بر اثر جنگ ویرانگر رها کرده‌اند، در دست اجرا دارد. آن هم از راه اعطای مدارک شهروندی به ایرانی‌ها و لبنانی‌ها از جمله اعضایی از «سپاه انقلاب» و «حزب‌الله» لبنان.
به گزارش الشرق الاوسط، گزارش مرکز مطالعات رسانه خاورمیانه «میمری» در واشینگتن، نشان می‌دهد تهران از فرصت جنگ سوریه استفاده کرد تا ساکنان برخی استان‌ها را مناطق‌شان بیرون براند و به جای آنها افرادی را که از ایران آمده‌اند جایگزین‌شان کند. موضوعی که قصد آنها برای «تغییر بافت جمعیتی سوریه» را تأیید می‌کند.
این مرکز اعلام کرده که مقامات سوری از شیوه‌هایی برای کوچاندن اهالی از برخی مناطق کشور استفاده می‌کنند مانند «تهدید، محاصره، گرسنگی دادن، شکنجه و مصادره اموال» و در مقابل به ایرانی‌ها شهروندی می‌دهند.
این گزارش حاکی است که «حق شهروندی سوری به میلیون‌ها ایرانی و لبنانی داده شده که برخی اعضای «سپاه انقلاب» و «حزب‌الله» لبنان در میان آنها هستند.
طی ماه‌های گذشته، گزارش‌های رسانه‌ای نوشته‌اند دمشق به میلیون‌ها ایرانی و ده‌ها نفر از اعضای گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران که در سوریه می‌جنگند، شهروندی داده‌است.
روز هفتم نوامبر گذشته، نامه‌ای منتشر شد که رئیس سازمان اطلاعات کل سوریه به وزیر کشور نوشته بود. در آن نامه فهرستی از ایرانیانی که باید در استان‌های دمشق، ریف دمشق، حلب و دیر الزور شهروندی سوری دریافت می‌کردند، وجود داشت.
مرکز «میمری» هدف از این اعطای شهروندی به اعضای «حزب‌الله» که در جنوب سوریه و در امتداد مرزش با «اسرائیل» مستقر هستند، پرده کشیدن بر وجود این ملیشیا در منطقه می‌داند.
این گزارش می‌افزاید «دادن شهروندی به ایرانی‌ها به عنوان مقدمه‌ای به حساب می‌آید که پس از آن افراد اعضای خانواده‌شان را بیاورند و در آن استان‌ها ساکن شوند».