تصویب قانونی که از انتقال وجوه از کشورهای اروپایی از طریق ارزهای جایگزین جلوگیری می‌کند

واشنگتن: معاد العمری

در راستای تلاش‌های آمریکا برای تنگ‌تر کردن عرصه بر ایران و خنثی کردن معاملات بین‌المللی این کشور، کنگره آمریکا سعی دارد قوانین و تحریم‌هایی را علیه بانک‌های ایران اعمال کند.
بانک‌های ایران به دلیل پرداخت پول به کشورهایی که گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در آنها وجود دارند، به تأمین تروریسم متهم هستند. آنها همچینین به منظور نجات پول و اقتصاد ایران از فروپاشی، سعی دارند با انتقال پول به اروپا، تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.
تعدادی از جمهوری‌خواهان در پارلمان و مجلس سنا، پیش‌نویس قانونی برای تهیه لیست سیاه و مجازات و منزوی کردن بانک‌های ایران که در زمینه تأمین مالی تروریسم و پولشویی فعالیت می‌کنند، ارائه دادند تا از این طریق دست آنها را از سیستم جهانی مالی کوتاه کنند.
بر اساس این پیش‌نویس با همه بانک‌های ایران به عنوان «منبع تروریسم و پولشویی» رفتار خواهد شد، آنها همچنین خواستار افزایش قابل توجه تحریم‌های آمریکا به سطحی بالاتر از آنچه از سوی دولت ترامپ برنامه‌ریزی شده بود، شدند.
قانونگذاران آمریکا بر این باورند که دولت به منظور راضی نگه‌داشتن هم‌پیمانان اروپایی که هنوز با ایران کار می‌کنند، در اجرای تحریم‌های مالی کند عمل می‌کند.
این قانون راه تأمین مالی جایگزین و دور زدن تحریم‌ها را بر ایران و هم‌پیمانان اروپایی می‌بندد.
این اقدام آمریکا در پی گزارشاتی انجام شده که نشان می‌دهد ایران در تلاش برای نجات ارز خود (ریال ایرانی) در بازارهای ارز خارجی دخالت می‌کند. واشنگتن سعی دارد از طریق قراردادن بخش مالی ایران در لیست سیاه، با اقدامات مالی این کشور مقابله کند.
مایک گلگر نماینده جمهوری‌خواه پارلمان گفت: «تصمیم دولت آمریکا برای خروج از معاهده هسته‌ای (برجام) اولین گام فلج کردن اقتصاد ایران بود و خروج از برنامه عملیات مشترک نیز اولین گام در افزایش فشارها بر تهران است. اکنون واشنگتن دریچه‌ای مهم برای اعمال حداکثر فشار اقتصادی در راستای «نابودی رژیم ایران» دارد».