مراکش: عبدالکبیر المیناوی

مدیریت جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش از بزرگداشت «دو بانوی اثرگذار بر دو مسیر استثنایی» خبرداد.
به گزارش الشرق الاوسط، از هنرپیشه امریکایی روبین رایت و کارگردان فرانسوی انییس فاردا در چارچوب برنامه‌های دوره هفدهم این جشنواره که از ۳۰ نوامبر تا ۸ دسامبر آینده برپا خواهد شد، تقدیر می‌شود.
مدیریت جشنواره مغربی پیش از این از بزرگداشت رابرت دنیرو ستاره امریکایی به دلیل کارنامه درخشانش خبر داده بود.
مدیریت جشنواره مغرب، روبین رایت را «دارنده کارنامه سینمایی غنی در زمینه مشارکت در تولیدات بزرگ و ایفای نقش‌های برجسته در فیلم‌های سینمایی» معرفی کرده و تعدادی از فیلم‌هایی که در آنها درخشیده از جمله فیلم «فارست گامپ» را برشمرده. اما در سال ۲۰۱۳ در مسیر هنری‌ روبین جهشی بزرگ در سال ۲۰۱۳ روی داد آن هم به خاطر درخشش در سریال معروف «خانه کاغذی» که در آن نقش کلیر اندروود یکی از شخصیت‌های زن خیلی تأثیرگذار را بازی کرد و حسابی مورد ستایش قرار گرفت.
انییس فاراد نیز «شخصیتی برجسته و کارگردانی اساسی در جریان موج نو» است، نشان‌های «شیر طلایی» جشنواره ونیز، «شاخه طلایی» افتخاری جشنواره کن و اوسکار افتخاری و… همه افتخارات بین‌المللی بزرگ مؤید آنند.
در عین حال او عکاس، فیلمنامه نویس، هنرپیشه، کارگردان و هنرمند تجسمی است.
به نظر نمی‌رسد حد و مرزی برای کنجکاوی‌اش وجود داشته باشد. آخرین ساخته‌اش نیز «چهره‌ها و مکان‌ها» برای چند بخش نامزد جوایز اسکار ۲۰۱۸ است و این دلیل دیگری است بر آزادی این هنرمند استثنایی و توان‌های ابداعی بسیار بالایش.
مدیریت جشنوراه مغرب همچنین به نقل از ستاره فرانسوی اعلام کرد: «حتی قبل از برگزاری جشنواره، مراکش را دوست داشتم اما ضمیمه شدن سینما موجب می‌شود احساس خوشبختی بیشتری بکنم که به آن برگردم و با اهالی و دوستداران مغربی و بین‌المللی سینما دیدار کنم».
گفتنی است جشنواره بین‎المللی فیلم مراکش پس وقفه‌ای برای بازنگری، کار خود را از سال ۲۰۱۷ سرگفت.
این جشنواره از سال ۲۰۰۱ در «درخشش جایگاه مغرب در سینما و تصویر» نقشی مهم بازی کرد.