ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا - عکس از گتی ایمجز

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا – عکس از گتی ایمجز

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد کشورش به هر حرکتی از سوی حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در جهت بهبود روابط واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاریها، وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه شنبه همچنین گفت دیگر به اتباع بریتانیا توصیه نمی کند از سفر به ایران پرهیز کنند.

هیگ که در کمیته روابط خارجی مجلس عوام در لندن صحبت می کرد، افزود: ما به اقدام مثبت ایران با حسن نیت پاسخ خواهیم داد و افزود: “ما آماده ایم روابطمان را بر مبنای گام به گام بهبود بخشیم.”

ویلیام هیگ گفت که “ما این طور ارزیابی کردیم که خطرات برای اتباع بریتانیا (در ایران) کاهش یافته است” و افزود که “لفاظی های ضد بریتانیایی کاهش یافته است”.

وزیر امور خارجه بریتانیا از سوی دیگر ساختار قدرت در ایران را “بسیار پیچیده” خواند و گفت که مشخص نیست روحانی چه میزان اختیارات خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا، وزارت امور خارجه انگلیس هم روز سه شنبه توصیه مسافرتی به ایران را بر روی وب سایتش اصلاح و توصیه خود به اتباعش مبنی بر اینکه به هیچ نقطه ای در ایران سفر نکنند را حذف کرد. در توصیه جدید در این وبسایت درباره سفر به ایران، فقط درباره هر گونه سفر به مناطق شرقی ایران از جمله مناطق هم مرز با افغانستان و پاکستان و نیز مرز ایران با عراق هشدار داده می‌شود.

سخنان روز سه شنبه ویلیام هیگ یکی دیگر از تحولات امیدوارکننده در بهبود روابط ایران و بریتانیا محسوب می شود.

وزیر خارجه بریتانیا روز پنج شنبه گذشته هم در سخنانی در پارلمان انگلیس گفته بود: “ما برای بهبود تدریجی روابط با ایران آماده هستیم اما هیچ کس نباید به عزم راسخ ما برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای شک داشته باشد.”

روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر بسیار پرتنش بوده است. در یکی از آخرین تحولات قابل توجه در این زمینه، سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۰ مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت، گروهی که خبرگزاری های نزدیک به حکومت در ایران از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی یاد کردند.

در واکنش به این اقدام، بریتانیا کارمندان خود را از سفارتخانه‌ اش در تهران خارج کرد و دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا را صادر کرد و از کارمندان سفارت ایران خواست که خاک بریتانیا را ترک کنند.

در این میان ایران پیش از این به مناسبت های مختلف آمادگی و تمایل خود را برای بهبود سطح روابط با بریتانیا اعلام کرده است.

علی اکبر صالحی ، وزیر امور خارجه ایران اوائل فروردین ماه امسال گفته بود منعی برای ازسرگیری روابط تهران و لندن وجود ندارد.

صالحی در گفتگویی با سایت خبری مشرق نیوز درباره احتمال از سرگیری روابط با بریتانیا گفت: “ما (ایران) هیچ مشکلی نداریم. ما مصوبه مجلس را داریم که در آن به وزارت خارجه اختیار داده شده است. ما بارها به انگلیس گفته‌ایم که می تواند کاردارشان بیاید و کارهایش را شروع کند.”