میانجی گری مسقط باعث آزادی دو گروگان آمریکایی و سنگاپوری می شود… یک مقام آمریکایی به {الشرق الأوسط}: تماس های ما با حوثی ها برای اجرای قطعنامه های سازمان ملل است

آتش و دود متصاعد شده از کوه نقم در صنعا پس از بمباران انبارهای اسلحه توسط جنگنده های ائتلاف – عکس از رویترز

آتش و دود متصاعد شده از کوه نقم در صنعا پس از بمباران انبارهای اسلحه توسط جنگنده های ائتلاف – عکس از رویترز

برخی منابع آگاه از سیر مذاکرات سیاسی در یمن، برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که حکومت مشروع یمن و سازمان ملل درباره زمان اولیه برگزاری گفتگوهای ژنو طی دو هفته آینده توافق کردند. این گفتگوها قرار است حکومت یمن و شورشیان حوثی و پیروان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق را بر یک میز گرد هم آورد تا با نظارت سازمان ملل به راه حلی برای بحران کنونی کشور دست یابند.

این توافق پس از دیدار عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و معاون وی خالد بحاح با اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده جدید سازمان ملل به یمن، که روز گذشته از صنعا به ریاض رسیده بود، صورت گرفت.

این منابع توضیح دادند که فرستاده سازمان ملل تلاش کرد تعداد زیادی از مذاکره کنندگان از حوثی ها و پیروان صالح را برای کنفرانس ژنو دعوت کند و تعداد آن ها تقریباً ۱۵ نفر بود اما حکومت یمن درخواست کرد که برای «سرعت بخشیدن به تصمیم گیری» تعداد مذاکره کنندگان از ۷ نفر تجاوز نکند. منابع افزودند که مذاکرات ۴ پرونده اساسی را مورد بررسی قرار خواهند داد که عبارتند از : عقب نشینی شورشیان از شهرها ، آتش بس، اجرای قطعنامه شماره ۲۲۱۶ سازمان ملل و اعمال کنترل بین المللی از سوی سازمان ملل در خاک یمن.

از سوی دیگر و در حاشیه مذاکرات بین مقامات آمریکایی و سران حوثی که با نظارت عمان در مسقط انجام می شود، میانجی گری عمان باعث آزادی یک شهروند آمریکایی و و یک شهروند سنگاپوری شد که در یمن بازداشت شده بودند و پس از آزادی به پادشاهی عمان رسیدند.

در همین راستا، یک مقام مسؤل در وزارت خارجه آمریکا در توجیه وجود کانال های ارتباطی بین ایالات متحده و گروه حوثی به «الشرق الأسط» گفت: «دولت آمریکا این کانال های ارتباطی را برای توضیح مواضع خود و تسهیل اجرای قطعنامه های بین المللی، به کار می برد».