خامنه ای به توافقی به جهت تاج گذاری «میراث سیاسی» خود فریب کاری می کند

جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه هیئت های همراه در آغاز جلسه در وین – عکس از آسوشیتد پرس

جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه هیئت های همراه در آغاز جلسه در وین – عکس از آسوشیتد پرس

پس از جلسه دو جانبه روز گذشته بین جان کری وزیر خارجه ایالات متحده و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، اعلام شد که مهلتی که برای رسیدن به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران، که از سال گذشته مشخص شده بود و قرار بود فردا سه شنبه ۳۰ ژوئن (خرداد) کنونی پایان یابد، تمدید شد. آن چه کاملاً جالب توجه بود این بود که مقام آمریکایی که در وین تمدید مهلت رسیدن به تواق هسته ای با ایران را اعلام کرد، روز مشخصی را تعیین نکرد تا تعویق باز باشد. و در حالی که کری در وین باقی خواهد ماند، انتظار می رفت که ظریف بعد از ظهر روز گذشته برای مشورت با رهبران ایران به تهران سفر کند.

این در حالی است که آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، با فریب کاری می خواهد از هر نتیجه ای که از مذاکرات به دست آید، چه پیروزی و چه شکست، استفاده کند.

و در حالی که خامنه ای حمایت خود را از مذاکره کنندگان اعلام می کند، در عین حال تأکید می کند که از «خطوط قرمز» کوتاه نخواهد آمد. خامنه ای بیش از یک دهه است که درباره توافق هسته ای که بتواند با آن{میراث سیاسی} خود را تاج گذاری کند، از سیاستی «مبهم» پیروی می کند. حسین غیومی، یکی از روحانیون سیاسی ایرانی می گوید: «رهبر ما بر مواضع بلند پروازانه اعتماد دارد زیرا دشمنان ما از جمله آمریکا پی در پی مواضع خود را تغییر می دهند».