تعلیق عضویت روسیه در گروه هشت و تهدید مسکو به تشدید تحریم‌ها

تعلیق عضویت روسیه در گروه هشت و تهدید مسکو به تشدید تحریم‌ها

مداخله نظامی روسیه در اوکراین و الحاق کریمه به خاک این کشور٬ موجب شد که رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی عضویت روسیه در گروه جی ۸ را به حالت تعلیق درآورند. به گفته آنها روسیه در صورت تغییر رویه می‌تواند جایگاه خود را بازیابد.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران شش کشور دیگر صنعتی جهان که روز دوشنبه (۴ فروردین٬ ۲۴ مارس) در لاهه گرد هم آمده بودند٬ به روسیه هشدار دادند که در صورت تداوم اقدامات بی‌ثبات‌کننده ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور این کشور و نیروهای نظامی روسیه در اوکراین پس از تصرف شبه‌جزیره کریمه٬ تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تشدید خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ کاخ سفید اعلام کرده که رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در اجلاس موسوم به جی ۷ که برای اولین بار در غیاب روسیه برگزار شد٬ همچنین تصمیم گرفتند‌‌ که به حضور روسیه در این گروه پایان دهند. تعلیق عضویت روسیه از گروه جی ۸ آخرین واکنش مستقیم قدرت‌های جهانی به تصمیم مقامات مسکو برای تصرف شبه‌جزیره کریمه و الحاق آن به قلمرو روسیه است.

بر این اساس٬ تصمیم گرفته شد که قرار قبلی این گروه مبنی بر برگزاری نشست بعدی جی ۸ در دهکده المپیک سوچی در روسیه هم لغو شده و نشست آینده به جای آن در بروکسل٬ پایتخت بلژیک برگزار شود. نشست آینده این گروه اوایل ماه ژوئن برگزار خواهد شد و نخستین باری خواهد بود که از زمان پیوستن روسیه در سال ۱۹۹۸ به جی ۸ نماینده‌ای از این کشور در این نشست حضور نخواهد داشت. رهبران این هفت کشور صنعتی تاکید کرده‌اند که روسیه در صورت تغییر رفتار و سیاست‌های خود می‌تواند به این گروه بازگردد.

رهبران هفت کشور آمریکا٬ آلمان٬‌فرانسه٬ بریتانیا٬ ایتالیا٬‌ ژاپن و کانادا همچنین بار دیگر اقدام روسیه در تصرف کریمه را “تلاش غیرقانونی این کشور و در تضاد با قوانین بین‌المللی” خواندند. آنها همچنین توافق کردند که وزیران انرژی کشورهایشان با همکاری یکدیگر زمینه کاهش وابستگی آنها به نفت و گاز روسیه را فراهم کنند و امنیت انرژی در جهان را افزایش دهند. دیدار رهبران این هفت کشور در شهر لاهه در هلند و در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در جهان برگزار شده بود.

بیانیه مشترک هفت قدرت جهانی علیه روسیه

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی در پایان نشست روز دوشنبه خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما آماده‌ایم تا در صورت تداوم مداخله‌های روسیه در وضعیت جاری اوکراین٬ بر شدت مجازات‌ها بیافزاییم و تحریم‌های هماهنگ شدیدتری را هم علیه روسیه اعمال کنیم که تاثیر به مراتب چشمگیرتری از تحریم‌های اخیر بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.»

رهبران این کشورها در کنار این اقدامات٬ همچنین از صندوق بین‌المللی پول خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر با حمایت مالی اوکراین موافقت کند تا بخش‌هایی از نیازهای مبرم مالی این کشور به سرعت حل‌وفصل شود.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا که کشورش تحریم‌های شدیدتری را در مقایسه با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کرده٬ در این نشست تاکید کرد که «آمریکا و اروپا در حمایت از مردم اوکراین و دولت اوکراین کاملا متحدند.»

بی‌اعتنایی روسیه به تحریم‌ها و تهدیدهای قدرت‌های جهانی

سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه که برای برگزاری نشست امنیت هسته‌ای در لاهه به سر می‌برد٬ تلاش کرد تا روسیه را بی‌اعتنا به تصمیم هفت کشور دیگر صنعتی نشان دهد. لاوروف گفت: «اگر هم‌پیمانان غربی ما گمان می‌کنند که قالب این گروه منسوخ است٬ ما اصراری به ادامه حضور در آن نداریم. در این که ما جزئی از این جمع نباشیم مشکل بزرگی نمی‌بینیم.»

در واشنگتن٬ نمایندگان احزاب جمهوری‌خواه و دمکرات‌ گفته‌اند که از گروه هفت ناامید شده‌اند٬ چون انتظار اقداماتی بیشتری را علیه روسیه داشتند. گروهی از سناتورهای آمریکایی گفته‌اند که می‌خواهند روسیه نه فقط به طور موقت٬ که به طور دائمی از گروه هشت کنار گذاشته شود.

به نظر می‌رسد قدرت‌های غربی حالا تمرکز خود را از تلاش برای وادار کردن پوتین به عقب‌نشینی از کریمه٬ به مهار او معطوف کرده‌اند؛ آنها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند مسکو گام‌های بلندتری برای بازگرداندن اقمار سابق اتحادیه جماهیر شوروی به قلمرو روسیه برنخواهد داشت.

به نظر کارشناسان اروپا هم با توجه به وابستگی‌هایی که در زمینه اقتصاد و انرژی به روسیه دارد٬ نمی‌تواند پا را از این فراتر بگذارد و آمریکا در این میدان احتمالا همراهان منسجمی نخواهد داشت. با این حال٬ شواهد نشان می‌دهد که هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا عزمی جدی برای مقابله با توسعه‌طلبی‌های پوتین و کرملین دارند.