ویروس ابولا در غرب آفریقا-آژانس عکس اروپا

ویروس ابولا در غرب آفریقا-آژانس عکس اروپا

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که بیش از یک هزار نفر در غرب آفریقا جان خود را بر اثر ویروس ابولا از دست داده اند و این ویروس حدود ۲ هزار نفر را بیمار کرده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس مرگبار ابولا در غرب آفریقا در کشورهای گینه، لیبریا، نیجریه و سیرالئون از زمان شیوع در بهمن ۹۲ (مارس) به یک هزار و شصت و نه تن رسیده است.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که تاکنون یک هزار و ۹۷۵ نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

ابتلا به ویروس ابولا، درمان ندارد از این رو تشخیص زودهنگام آن در نجات جان بیماران اهمیت زیادی دارد. میزان مرگ بر اثر این بیماری می‌تواند تا نود درصد برسد.

در پی گسترش سریع ویروس ابولا برخی کشورهای همجوار لیبریا که بیشترین تلفات و شیوع ویروس ابولا را شاهد بوده است ،مرزهای خود را بستند و ساحل عاج هم همه پروازهای خود را به کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا لغو کرد.

در این میان نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج روز چهارشنبه جلسه ای را برای بررسی اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه در برابر گسترش بیماری «ابولا» در ریاض تشکیل دادند.

به گفته «توفیق خوجه» مدیر دفتر اجرایی وزیران بهداشت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج این جلسه در آستانه مراسم سالانه حج که امسال در اوایل پاییز برگزار می شود، تشکیل شد. در مراسم سالانه حج حدود دو میلیون زایر خارجی از کشورهای مختلف از جمله کشورهای غرب آفریقا به عربستان سعودی سفر می کنند.

توفیق خوجه افزود: «وزارت بهداشت عربستان سعودی به همراه دیگر نهادهای بهداشتی همگانی این کشور، کاملا آماده برگزاری مراسم حج هستند.»

مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که تاکنون موردی از بیماری ابولا در این کشور دیده نشده است، اما این در حالی است که شرایط قرنطیه در یکی از بیمارستانهای تهران در صورت مشاهده مورد مشکوک به بیماری ابولا در نظر گرفته شده است.

عباس زارع نژاد، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در اینباره به شرق پارسی گفت: «ما در فرودگاه کلیه مسافرانی را که از کشورهای مشکوک به این بیماری به ایران می آیند را چک می کنیم که تا به حال کسی مبتلا به این بیماری را ندیدیم. البته در تهران بیمارستانی برای این بیماری اختصاص داده شده که اگر فرد مشکوکی را مشاهده کردیم به آنجا انتقال دهیم.»

سازمان بهداشت جهانی هفته پیش اعلام کرده بود که ابولا به یک فوریت بهداشتی جهانی تبدیل شده است.
با فراگیر شدن ویروس ابولا، تحقیقات و آزمایش برای ساخت واکسن ابولا هم سرعت گرفته است و روز سه شنبه ۲۱ مرداد در بیانیه ای اعلام کرد تجویز داروهای آزمایش نشده ابولا برای مبتلایان غیر اخلاقی نیست.

در این بیانیه آمده است: «با در نظر گرفتن شرایط خاص شیوع این بیماری، به شرط آنکه که ضوابط مشخصی رعایت شده باشند، هیات کارشناسان به اتفاق آرا به این نتیجه رسید که استفاده از دارویی که تاثیر و عوارض جانبی آن روشن نیست، به عنوان دارویی آزمایشی برای درمان یا پیشگیری، منع اخلاقی ندارد.»

با تصمیم سازمان بهداشت جهانی در مورد اخلاقی بودن استفاده از داروهای مقابله با بیماری ابولا قبل از آزمایش آنها روی انسان، روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد (۱۳ اوت)، مقامات بهداشتی کانادا اعلام کردند که بین هشتصد تا یک هزار واحد واکسن آزمایشگاهی را در اختیار مراکز درمانی در غرب آفریقا قرار می دهند.

ویروس ابولا در سال ۱۹۷۶ ابتدا در خفاش میوه شناسایی شد. این خفاش به جز زیستگاه طبیعی‌اش در کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی هم زندگی می‌کند. اما این خفاش تنها میزبان ویروس ابولا نیست و در حیوانات دیگر از جمله میمون‌ها دیده می‌شود.

مردم مناطقی از آفریقا از این خفاش‌ها و میمون تغذیه می‌کنند و گاهی گوشت آنها هم به فروش می‌رسد و به این ترتیب ویروس به انسان منتقل می‌شود.

انتقال ویروس از طریق تماس مستقیم با ترشحات فرد یا حیوان مبتلا (ادرار، مدفوع، خون، اسپرم و استفراغ یا جنازه) است.