تظاهرات اساتید دانشگاه در الجزایر-رویترز

تظاهرات اساتید دانشگاه در الجزایر-رویترز

احزاب اپوزیسیون الجزایر که انتخابات ریاست جمهوری ۱۷ آوریل را تحریم کرده بودند، دولت را مسوول “کشته شدن شهروندان بی گناه و خسارت های مالی وارد شده” دانستند. موضع اخیر احزاب اپوزیسیون این کشور اشاره ای است به درگیری های جدی دو گروه مذهبی در جنوب الجزایر که تاکنون دولت از کنترل آن ناتوان است.

احمد بن بیتور نخست وزیر پیشین الجزایر روز سه شنبه ۱۸ مارس، از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد. محسن بالعباس، رییس حزب سکولار، عبدالرزاق مقری، رییس جنبش جامعه صلح، محمد ذویبی، دبیر کل جنبش اسلامگرای النهضه، الاخضر بن خلاف، عضو جبهه اسلامگرای عدالت و توسعه و جیلانی سفیان رییس حزب لیبرال نسل نو که وی نیز از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد، با برگزاری نشستی بر سر مسئله فعال سازی میدانی تحریم انتخابات ریاست جمهوری و آماده سازی برای به راه انداختن تجمع روز جمعه در پایتخت الجزایر بحث و گفتگو کردند.

شرکت کنندگان در این نشست ضمن اعلام طرحی به نام “هماهنگی احزاب و شخصیت های تحریم کننده انتخابات ریاست جمهوری” بیانیه ای صادر کردند. این بیانیه نسبت به “وخیم تر شدن اوضاع در برخی از مناطق کشور و لغزش های صورت گرفته” ابراز نگرانی کرده است. بیانیه مذکور به درگیری های روز شنبه قبایل عرب سنی مذهب و آمازیغ های اباضی ایالت گردایه در ۶۰۰ کیلومتر جنوب پایتخت اشاره دارد که سه کشته برجا گذاشت.

مخالفان، حکومت را مسوول احداث گردایه می دانند. این ایالت دست کم در طی ۵ ماه گذشته کانون تنش بوده است. نیز مخالفان حکومت را متهم به “عدم درنظر گرفتن روش های واقعی برای حفظ جان و املاک مردم و پایان دادن به این مشکلات” کردند.

این بیانیه “اظهارات برخی مقامات حکومتی را که به شعله ور شدن درگیری ها کمک می کند و کرامت شهروندان و هویتشان را نادیده می گیرد” محکوم کرد و آورده است: «این اشخاص باید قبل از هر اظهار نظری پست های خود را نیز در نظر بگیرند. رسیدن به قدرت باید از طریق مردم باشد و نه با نادیده گرفتن اراده و احساسات مردم وارعاب آن ها.» این کلام اشاره ای است به اظهارات توهین آمیز روز جمعه عبدالمالک سلال رییس ستاد انتخاباتی عبدالعزیز بوتفلیقه به گروه “الشاویه” که در شرق الجزایر سکونت دارند. سلال در یک کانال ماهواره ای گفته بود که مردم “الشاویه” بدنام هستند.

آقای سلال روز سه شنبه به روزنامه نگاران گفت که اظهار نظر وی درباره “الشاویه” فقط یک شوخی بوده است و به طور رسمی از میلیون ها شهروند خشمگین عذرخواهی کرد. مردم “الشاویه” وی را تهدید به “انتقام گیری” در جریان سفرهای انتخاباتی اش کردند. سفرهای انتخاباتی آقای سلال از روز یکشنبه آغاز می شود.

در ارتباط با انتخابات الجزایر، چهل وپنج استاد دانشگاه های مختلف اعلام کردند که امروز در دانشگاه “بوزریعه” در بلندی های مشرف بر پایتخت، تظاهرات خواهند کرد. آنان در بیانیه ای که زیر عنوان “برای الجزایر آینده” منتشر کردند، گفتند «هر پیشنهاد جدی که هدفش، خروج الجزایر از بحران باشد باید تغییر رژیم و برپایی الجزایر نوینی را هدف قرار دهد که به همه فرزندانش احترام بگذارد.»

در این بیانیه که نسخه ای از آن به “الشرق الاوسط” رسیده، آمده است که موضوع نامزدی بوتفلیقه برای چهارمین دوره ریاست جمهوری «چیزی جز نتیجه آشکار شکست رژیم نیست که دست کم پانزده سال است ما را مطیع خود کرده . از این رو، وجدان و مسوولیت ما را وادار می سازد تا نسبت به همه تهدیدهایی که در کمین کشورمان است، هوشیار باشیم. گزیری جز قیام نیست و این ممکن نیست جز این که منجر به کوچ این رژیم شود.»

استادان دانشگاه های الجزایر در بیانیه خود افزوده اند: « این رژیم با کاربرد هراس افکنی، بر همه آزادی ها چیره شده است. هراس از تاثیر خارج و هراس از چماق سرکوب وهراس از تروریسم. ما کاملا آگاهیم که زمینه مناسب برای ترس و یورش فرهنگی، در بستن چشم اندازها و توقف اندیشیدن به آینده، نهفته است… ترساندن مردم از فقدان امنیت، محملی برای استمرار حاکمیت شده است، آن هم توسط اشخاصی که فاقد صداقت سیاسی و شایستگی هستند. اینان بر ثروت های کشور دست یافته اند و خرده ریز آن را میان لایه هایی تقسیم کرده اند که به مشتری آنان تبدیل شده اند. »