پس از کویت و بحرین.. اسپانیا به کشورهای نامزد میزبانی مذاکرات یمنی می پیوندد

یمنی ها در حال دریافت کمک های غذایی در صنعا – عکس از خبرگزاری فرانسه

یمنی ها در حال دریافت کمک های غذایی در صنعا – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع آگاه فاش کردند که شبه نظامیان حوثی در یمن، با استناد به فتوایی صادره از مرجعیت های دینی قم در سال ۲۰۱۱ ، که به شیعیان اجازه می دهد دارایی های سنی ها را تصاحب کنند، اقدام به تصاحب اموال ذکات و دیگر دارایی های نهادهای دینی سنی می کنند.

این فتوی با استناد به گفته های خمینی در کتاب «تحریر الوسیله»، (۳۵۲/۱) مبنی بر مجاز بودن تصاحب اموال سنی ها توسط شیعیان به شرط دادن خمس آن به نماینده امام، صادر شده است. این فتوی در پاسخ به سؤال هایی از مراجع قم صادر شد که از سوی رهبران سازمان های عراقی پیرو ایران، از جمله «عصائب اهل الحق»، برای بالا بردن سقف درآمدها برای تأمین مالی عملیات خود مطرح شده بود.

منابع افزودند شبه نظامیان حوثی با استناد به این فتوی اقدام به سرقت اموال زکات، و درآمدهای پروژه های وقفی مساجد، و کمک های مالی در یمن، و همچنین تصرف بانک مرکزی یمن در آوریل (اردیبهشت) گذشته کردند، که در آن ۱۰۷ میلیون دلار را تصاحب کردند با این ادعا که دارایی های سرقت شده و مالیاتی که حوثی ها بر کارمندان دولتی اعمال می کنند، برای «بسیج ملی و حمایت از تلاش های جنگی» اختصاص داده شده اند.

از سوی دیگر، شیخ عبد العزیز المفلجی، مشاور رئیس جمهور یمن، برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که اسپانیا میزبانی دوره آتی مذاکرات یمن را پیشنهاد کرد، اما وی افزود: «هنوز تأکید نهایی درباره زمان و مکان برگزاری مذاکرات آتی صورت نگرفته است». منابع یمنی پیش از این از احتمال برگزاری مذاکرات در کویت و یا بحرین سخن گفته بودند.

از سوی دیگر، المفلحی «آتش بس» در مرزهای یمن – عربستان را «مثبت» توصیف کرد، و تأکید کرد: « عربستان سعودی در موضع خود مبنی بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۱۶، و مذاکره با دولت مشروع یمن، شفاف و روشن بود».