دولت ایران از تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت ، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه های این کشور به منظور بررسی تاثیرات پارازیت ها بر سلامت مردم خبر داد.

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداست، درمان و آموزش پزشکی ایران در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا در مورد این کمیته گفت: «کمیته بررسی کننده پارازیت ها با آزادی کامل در حال تحقیق درباره تاثیر پارازیت ها بر سلامت مردم است و اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد، اعلام می کند.»

به گفته وی گزارش های اولیه نشان می دهد که آن بخش از پارازیت ها که در ایران وجود دارد، مشکلات جسمی ایجاد نمی کند، اما این در حالی است که تحقیقات هنوز تمام نشده و باید کامل شود.

وزیر بهداشت ایران صحبت هایی که درباره تاثیر پارازیت ها روی سلامت جسمی مردم را شایعه دانست و گفت: «شایعات در خصوص پارازیت ها و تاثیر آنها بر سلامت مردم خیلی زیاد است، اما بر اساس مستندات علمی می گویم که بسیاری از شایعات تقریبا از نظر علمی هیچ سندیتی ندارد. این که بگوییم پارازیت سبب یک سری بیماری ها و عوارض از جمله سقط جنین می شود، چیزی نیست که از نظر علمی مبنایی داشته باشد.»

علی عسل خو پزشک عمومی در گفت و گو با شرق پارسی درباره تاثیر پارازیت ها بر سلامت گفت: «از سویی نمی توان گفت امواج الکترو مغناطیس بی تاثیر هستند، اما از سوی دیگر هم سندی وجود ندارد که تاثیر پارازیت ها را روی سلامت مردم نشان دهد.»

وی با اشاره به اینکه در مطالعات علمی هیچ سندی مبنی بر نقش پارازیت ها در افزایش بیماری ها وجود ندارد، گفت: « شاید می توان دلیل آن را این دانست که تاکنون تحقیقات و مطالعات زیادی روی این موضوع انجام نشده است، زیرا این موضوع مختص ایران است و از همین رو برای محققان دنیا مورد توجه نبوده است، از اینرو باید مطالعات دقیق تری روی این موضوع انجام شود.»

اگر چه پدیده ارسال پارازیت بحث جدیدی در ایران نیست، اما صحبت درباره تاثیرات این پارازیت ها روی سلامت انسان همچنان بحثی داغ در میان جامعه ایرانی به شمار می رود و موجب برخی نگرانی ها شده است. در مورد تاثیر امواج پارازیت ماهواره بر سلامت شهروندان، نظرات و فرضیات گوناگونی مطرح شده است.

وزارت بهداشت ایران تاکنون مضرات و آثار سوء پارازیت ها بر سلامت انسان را تایید نکرده است و در جلسه بررسی تاثیر پارازیت ها بر سلامت انسان که با حضور مسوولان وزارت بهداشت، نیروهای مسلح، مخابرات و نمایندگان مجلس در آبان سال ۱۳۹۱ تشکیل شد، مسوولان این حوزه اعلام کردند که طول موج فرکانس‌های ارسالی آنها روی ماهواره‌ها استاندارد است و مشکلی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند.
در شرایط فعلی عده‌ای معتقد هستند که این پارازیت‌ها زیان‌بار است و عده‌ای نیز بر این باورند که چنین زیانی هنوز ثابت نشده است. این شک و شبهات در مورد زیان ها و تاثیرات پارازیت ها در بین متخصصان این حوزه هم دیده می شود.

معصومه ابتکار متخصص ایمونولوژی ورییس سازمان محیط زیست ایران سر منشا بسیاری از عوارض و بیماری ها را این امواج قوی دانسته است. وی پارسال به طور جدی این موضوع را در رسانه ها مطرح کرد و خواستار رسیدگی مسئولان شد. وی مردادماه سال ۱۳۹۱ گفت: «امروزه شاهد افزایش بیماری‌های مختلف با منشاء ناشناخته هستیم، به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوییم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی است.»

از سوی دیگر مرضیه دستجردی وزیر دولت احمدی نژاد بارها در جلسات و مصاحبه های خود با قاطعیت اثرات منفی پارازیت های ماهواره ای را بر سلامت انسان رد کرد.

این تکذیب ها و بحث ها در حالی صورت می گیرد که آمار مختلف حاکی از افزایش سرطان، سقط جنین و نازایی در ایران است. همچنین آمار تایید نشده و غیر رسمی مختلفی درباره افزایش سقط جنین و برخی سرطان ها در تهران منتشر شده که یکی از عوامل این مشکلات را ارسال پارازیت های ماهواره ای معرفی می کنند.
اگر چه روند بررسی تاثیر پارازیت ها بر سلامت انسان در دولت پیشین ایران متوقف شد و به زبان دیگر این موضوع مسکوت ماند، اما با شروع کار دولت جدید روزنه هایی دیده می شود که این موضوع به طور جدی تر بررسی شود.