نمایی از قلعه آسیب دیده در شمال شهر حلب – عکس از خبرگزاری فرانسه

نمایی از قلعه آسیب دیده در شمال شهر حلب – عکس از خبرگزاری فرانسه

بیروت، الشرق الاوسط – چهارده گروه مسلح مخالف در حلب، دومین شهر بزرگ سوریه توافقی را برای تشکیل «شورای انقلابی متحد» امضا کرده اند، اقدامی که می تواند نشانه ای باشد از اینکه آنها آماده گفتگو بر سر طرح آتش بس پیشنهادی سازمان ملل برای این شهر هستند.

یک منبع مخالفان سوریه که خواست نامش فاش نشود به الشرق الاوسط گفت: «تشکیل این شورا راه را برای گفتگوهای احتمالی با اعضای ارتش رژیم سوریه پس از اجرای مرحله نخست این طرح هموار می کند، طرحی که توقف درگیری ها و اعلام آتش بس را شامل می شود.»

رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه که بر مناقشات در این کشور از بریتانیا نظارت می کند به الشرق الاوسط گفت که تشکیل این شورای انقلابی در حلب در پی دوره ای از اختلافات در صفوف مخالفان سوری صورت می گیرد و چندین طرف بین المللی برای سازماندهی این گفتگوها با ارتش آزاد سوریه به مدت چندین ماه فعالیت کرده اند اما این گفتگوها به تاخیر افتاده بود تا اینکه شوراهای انقلابی داخلی [مانند شورای حلب] تشکیل شد.»

طرح سازمان ملل تشکیل «منطقه امن» در این شهر پس از توقف تمام درگیری ها و اعلام آتش بس بین نیروهای مخالفان و نیروهای رژیم سوریه، از جمله عقب نشینی همه نیروهای همه طرف ها از این شهر را پیشنهاد می کند.

استافان دو میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای سوریه، روز سه شنبه پس از ملاقات با بشار اسد رییس جمهور سوریه در دمشق گفت که این رژیم برای طرح آتش بس در حلب، که در ماه های گذشته تحت بمباران شدید ارتش سوریه قرار داشته، آمادگی دارد.

در همین حال، گروه اصلی مخالفان سوریه یعنی ارتش آزاد سوریه اعلام کرده که طرح سازمان ملل را نخواهد پذیرفت.

ابو احمد العاصمی عضو ستاد مشترک گروه ارتش آزاد سوریه به الشرق الاوسط گفت رهبران این سازمان روز سه شنبه پس از دریافت این پیشنهاد جلسه ای را برگزار کردند و تصمیم گرفتند آنرا در شکل کنونی اش رد کنند.

وی ادعا کرد که ائتلاف ملی سوریه – ائتلاف اصلی گروه مخالف که شاخه نظامی آنها ارتش آزاد است – تصمیم گیری در این زمینه را به طور کلی به خود ارتش آزاد واگذار کرده است.

العاصمی گفت این گروه معتقد است این طرح نباید تنها به حلب محدود شود، «زیرا این مساله به رژیم فرصت می دهد پس از عقب نشینی از حلب به نقاط دیگر نقل مکان کند و مانع پیشروی مخالفان شود.»

دیگر فرماندهان ارتش آزاد نیز چنین اظهاراتی را ادا کرده و گفته اند که مخالفت آنها با این طرح صرفا «نظامی و تاکتیکی» است.

آنها تایید کردند که پیشروی رژیم در حلب مواضع آنرا در دیگر مناطق کشور تضعیف می کند و این مزیتی است که در صورت اعلام منطقه امن در این شهر که مستلزم عقب نشینی نیروها است از دست می رود.

به گفته عاصمی، ارتش آزاد سوریه در همین حال در آینده نزدیک جلسه سومی را نیز با دومیستورا برگزار می کند تا تصویری دقیق تر از این طرح به دست آورد.

عاصمی گفت که طی دو جلسه قبلی بین ارتش آزاد و دومیستورا، فرستاده سازمان ملل پیشنهاد داد مناطق امنی در حلب ایجاد شود که به مناطق امنی شباهت دارد که طرف های بین المللی درصدد ایجاد آنها در بوسنی [در جریان جنگ بوسنی در سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵] بودند.

اما عبدالرحمان درباره اینکه دیدگاه ارتش آزاد عملا در محل به اجرا درآید، ابراز بدبینی می کند.
وی گفت: «این گفتگوها ممکن است زمانی که بحث شهرها مطرح باشد به نتیجه برسد اما نه زمانی که موضوع مناطق روستایی مطرح است. پس بعید است این [طرحی که در دیگر نقاط سوریه در حال اجرا است] رخ دهد، به ویژه با توجه به اینکه گروه داعش اکنون کنترل بخش های وسیعی از کشور را برعهده دارد.»

عبدالرحمان نمی توانست در این باره اظهار نظر کند که آیا شورای جدید در حلب همان طرفی است که به گفتگو با رژیم سوریه خواهد پرداخت، هر چند او گفت که جنگجویانی که با امضای بیانیه، تشکیل این شورا را اعلام کردند از جمله «انقلابیون میانه رو» هستند، و در هیچ گروه اسلامگرای حاضر در این شهر، عضویت ندارند.