پادشاه عربستان سعودی دستور اصلاح وضعیت یمنی های مقیم را می دهد… ایران اعتراف می کند: امنیت صنعا بخشی از امنیت ما است

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی

عبدالعزیز جباری رئیس کمیته اجرایی کنفرانس گفتگوهای یمن در ریاض گفت که این کمیته، که متشکل از تمامی احزاب سیاسی یمن است، در آستانه پایان یافتن انتخاب اسامی شرکت کنندگان در کنفرانس می باشد.

جباری به «الشرق الأوسط» گفت: «تعداد شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض بالغ بر ۲۵۰ نفر خواهد بود، و تاریخ اولیه گفتگو در روزهای ۱۶ و ۱۷ می (اردیبهشت ماه) جاری خواهد بود.

برخی منابع سیاسی یمنی برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که برجسته ترین محورهای گفتگو، که در کنفرانس ریاض مورد بحث قرار خواهد گرفت، موضوع «تشکیل ارتش ملی جدید یمنی با سطح بالای راندمان و همچنین وحدت ملی خواهد بود».

همچنین بدر باسلقه، وزیر حمل و نقل یمن، برای «الشرق الأوسط» توضیح داد که در این کفرانس ایجاد ائتلاف گسترده سیاسی ملی مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ که برای مرتب کردن مرحله آینده یمن و فشار وارد آوردن بر شبه نظامیان حوثی و کنار گذاشتن آنها خواهد بود. همچنین با برخی از کسانی که از حزب کنگره عمومی خلق، که ریاست آن را علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن به عهده دارد، جدا شده اند، بحث هایی در این خصوص انجام شده است.

از سوی دیگر، یکی از معاونان جمال بن عمر، فرستاده سابق سازمان ملل به یمن، برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که «پس از ورود شورشیان به قصر ریاست جمهوری در صنعا، بن عمر از ۲۰ گروه از شبه نظامیان حوثی کمک خواست تا برای حمایت از وی در مکان اقامتش او را همراهی کنند».

همزمان، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی دستور داد تا اقدامات لازم برای اصلاح وضعیت یمنی های مقیم در عربستان سعودی به روش غیر نظامی انجام شود. در بیانیه سلطنتی آمده است که ملک سلمان دستور داد وضعیت مشمولان تا پیش از تاریخ ۹ آوریل (فروردین) سال ۲۰۱۴ اصلاح شود، و روادید توریستی برای مدت ۶ ماه و قابل تمدید به آنها اعطا شود تا از سوی حکومت شرعی کشورشان بتوانند مدارک سفر را اخذ کنند».

در همین راستا، ایران به دخالت خود در یمن اعتراف کرد. به طوری که حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران گفت: «تهران امنیت یمن را بخشی از امنیت خود می داند».