علی لاریجانی رئیس مجلس ایران - عکس از فارس

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران – عکس از فارس

دور تازه گفتگوهای کارشناسی هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در حالی از سرگرفته شده است که جناح های مختلف در ایران بر انتقادات جدی و یا از سوی دیگر تایید روند مذاکرات هسته ای افزوده اند.

امروز (دوشنبه) مذاکرات کارشناسی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در شهر نیویورک آغاز می‌شود تا طرفین برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به گفت‌وگو بپردازند.

به گزارش آسوشیتدپرس؛ مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۵ از امروز به‌مدت یک هفته در نیویورک برگزار می شود.

ریاست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی را همانند نشست‌های کارشناسی پیشین، حمید بعیدی‌نژاد به‌ عهده خواهد داشت. ریاست هیئت کارشناسی طرف مقابل را نیز استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ‌عهده خواهد داشت.

در حالی که مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ مراحل سخت و دشواری را طی می کند، بعضی مقامات ایران بر لزوم پشتیبانی از روند مذاکرات و تیم مذاکره تاکید می کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در این باره گفته است: «در مذاکرات سیاسی نیاز به همگرایی داخلی داریم زیرا در صورت نبود همگرایی نمی‌توانند از منافع کشور دفاع کنند، البته این موضوع به معنای نقد نکردن نیست اما نقد باید در جای خودش مطرح شود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی روز یکشنبه گفته است: «هم اکنون تلاش برای رونق اقتصادی یکی از وظایف ملی همه افراد است که قطعا در این رابطه باید از فکر و نظرات همه افراد به ویژه نمایندگان ادوار استفاده شود از طرفی دیگر یکی دیگر از نکات مهم در این موضوع توجه به همگرایی در کشور است چون کشور هم اکنون در شرایط عادی نبوده و حاشیه‌ پردازی درست نیست زیرا مشکلات کشور اجازه حاشیه‌ پردازی نمی‌دهد.»

لاریجانی افزود: گاهی می‌بینیم برخی دوستان اشکالاتی را بزرگ می‌کنند که با این اقدام مسائل مهم‌تر دیده نمی‌شوند از این‌رو به طور مثال در مذاکرات سیاسی نیاز به همگرایی داخلی داریم زیرا در صورت نبود همگرایی نمی‌توانند از منافع کشور دفاع کنند. بنابراین تمام بخش‌های کشور باید از مذاکرات دفاع کنند البته این موضوع به معنای نقد نکردن نیست اما نقد باید در جای خودش مطرح شود.

سخنان علی لاریجانی در حالی مطرح می شود که جناح تندرو در ایران حملات سختی را علیه تیم مذاکره کننده هسته ای در پیش گرفته است.

به عنوان نمونه فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه از عملکرد تیم کنونی مذاکره کننده هسته ای کشورش انتقاد کرد و گفت: “عملکرد تیم جلیلی در مذاکرات هسته‌ای قهرمانانه بود نه دیگران.”

وی در همایش “دلواپسیم” که در محل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شد گفت: «راکتور به همان شکلی که در گذشته در حال تکمیل بود باید ادامه پیدا کند و نباید هیچ تغییری در آن صورت می گرفت ما باید به پادمان تذکر بدهیم و بیایند بازدیدهای کارشناسی خودشان را انجام بدهند و حرف زیادی نزنند و چیزی برای ما دیکته نکنند ما هیچ کاری برخلاف ضوابط NPT انجام نداده‌ایم و تحت قوانین عمل کرده‌ایم.»

آقای عباسی گفت: «تیم مذاکره کننده ما نباید از این موضوع کوتاه می آمد و اکنون تیم مذاکره کننده ما خیلی کوتاه آمده است.»

جمهوری اسلامی پس از توافق هسته‌ای ژنو با امضای بیانیه‌ی مشترکی با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، به بازرسان این سازمان امکان داد به اطلاعات لازم از فعالیت در برخی مراکز هسته‌ای دسترسی داشته باشند و از تاسیسات اراک بازدید کنند.

دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در این باره به شرق پارسی گفت: «عده ای برای خود این حق را قائل هستند که در هر حال و صورتی می توانند چه در قالب فیلم و چه در جایگاه همایش به نقد دولت بپردازند و خود را نگران نشان دهند و اگر هم کسی مقابله کند می گویند که دولت تدبیر و امید هیچ تحملی ندارد؛ اما مسئله این است که افرادی که به بهانه پرونده هسته ای ایران خود را دلواپس نشان می دهند واقعا دلواپس چه چیزی هستند. آیا نمی دانند که در بحث هسته ای هماهنگی های لازم در نظام صورت گرفته و کسی بدون هماهنگی کاری انجام نمی دهد. پس دلواپسی برای چیست؟»