الفیصل تأکید کرد خانواده پادشاهی در کنار ملک سلمان و ولیعهد ایستاده‌اند

شاهزاده ترکی الفیصل رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل گفت: کشور سعودی به ایفای نقش خود در صحنه جهانی ادامه می‌دهد.
به گزارش الشرق الاوسط، او به تأکیدات بسیار زیاد شخصیت‌های جهانی از جمله سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره داشت که به نقش مهمی که ریاض در زمینه‌های بسیار و نه تنها در نفت ایفا می‌کند، اذعان کرد.
شاهزاده ترکی الفیصل در حاشیه جلسه گفت‌وگویی که جمعه در ابوظبی برپا شده بود گفت، خانواده پادشاهی در سعودی پیرامون ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان ایستاده‌اند و به آنها اعتماد دارند و آنها را حمایت می‌کنند.
او عنوان کرد که شاهزاده محمدبن سلمان در نشست آینده گروه بیست در آرژانتین شرکت خواهد کرد و همه رهبرانی که در این نشست حضور خواهند داشت، پادشاهی را به عنوان یک حکومت در نظر می‌گیرند و شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان شخصیت‌هایی هستند که باید با آنها تعامل کنند.
الفیصل در درستی گزارش‌های اخیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی آی ای) تشکیک کرد که در آنها مسئولیت را در ماجرای روزنامه‌نگار سعودی جمال خاشقجی متوجه ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان ساخته بود.
او گفت: «نمی‌توان به سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در دستیابی به نتایج موثق اعتماد کرد».
الفیصل که خود رئیس سابق سازمان اطلاعاتی سعودی بود، افزود «این‌طور نیست که حتماً بالاترین معیارهای صحت و دقت در ارزیابی مسائل را (سی آی ای) داشته باشد. نمونه‌ها در این زمینه بسیارند».
شاهزاده ترکی که پیش از این در سمت سفیر سعودی در ایالات متحده و بریتانیا فعالیت کرده بود، افزود «نتایجی که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا درخصوص وجود اسلحه شیمیایی در عراق پیش از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ به آن کشور منتشر ساخت، ثابت کرد که نمی‌توان به آن اعتماد کرد».
الفیصل گفت: «این روشن‌ترین ارزیابی غیردقیق و خطا بود که منتهی به جنگی بسیار گسترده شد و منجر به کشته شدن هزاران نفر».
او ادامه داد: «دلیلی نمی‌بینم که (سی آی ای) در آمریکا به دادگاه کشیده نشود. این پاسخ من به ارزیابی آنهاست نسبت به کسی که گناهی به او نسبت داده شده که هیچ مسئولیتی نداشته و در کنسولگری در استانبول چه اتفاقی افتاد».
رئیس‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ پیش از این تأکید کرده بود «سازمان مرکزی اطلاعات به نتیجه قطعی در ماجرای خاشقجی نرسید… به جای آن نگرانی‌هایی در جهات دیگری دارند».
بسیاری از رسانه‌ها از جمله روزنامه «واشینگتن پست» و «نیویورک تایمز» گزارش سازمان مرکزی اطلاعات را منتشرکردند، اما رئیس ترامپ بارها تکرار کرد که برخی رسانه‌ها اطلاعات غلط منتشر می‌کنند.
ترامپ در فلوریدا به خبرنگاران گفت: «هیچ‌کسی به این نرسیده… نمی‌دانم چطور ممکن است کسی نتیجه‌گیری کند که ولیعهد آن را انجام داده».
ترامپ گفت از جنایت متنفر است و شاهزاده محمدبن سلمان بیشتر از من از آن متنفر است.
او افزود: «از جنایت بدم می‌آید و از سرپوش گذاشتن بر آن. به شما بگویم که ولیعهد سعودی از من بیشتر از اینها بدش می‌آید».
ترامپ تأکید کرد که ایالات متحده بر روابط ثابتش با پادشاهی عربی سعودی محافظت خواهد کرد و این کشور متحد قوی و مهم در منطقه است.