رسانه‌های ترکیه امروز سه شنبه خبر دادند دولت این کشور شب گذشته ۳۵۰ افسر پلیس در آنکارا، پایتخت این کشور برکنار کرده است.

به گزارش خبرگزاری دوگان ترکیه، افسران برکنار شده یا با سمت پلیس راهنمایی و رانندگی در واحدهای دیگر دوباره استخدام شدند یا به واحدهایی در حاشیه آنکارا منتقل شدند.

این برکناری‌ها، تازه‌ترین تحولات در پرونده فساد در دولت ترکیه است. در جریان تحقیقات این پرونده به دستور رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه تا کنون شماری از وزرای کابینه او استعفا دادند یا نزدیکان برخی از آنان دستگیر شدند.

اردوغان مدعی شده است که هدف یک توطئه قرار گرفته و به دنبال آغاز تحقیقات قضایی درباره این پرونده که در آغاز دستیاران ارشد وی را هدف قرار داده بود، صدها نیروی پلیس و افسر ارشد را اخراج کرد.

تعدادی از بازرگانان و مقامات نزدیک به اردوغان نیز در جریان این تحقیقات بازداشت شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تحقیقات در مورد فساد در دولت ترکیه در واقع درگیری میان حزب حاکم عدالت و توسعه و فتح الله گولن، شخصیت مذهبی پرنفوذ ترکیه است که در تبعید خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند. گولن از سال ۱۹۹۹ مقیم آمریکا شده است.

طرفداران اردوغان مدعی شدند حامیان گولن پشت این “توطئه” هستند. گولن این ادعا را رد می کند.

یک منبع آگاه به الشرق الاوسط گفت اردوغان در حال آماده شدن برای “جنگ مصمم” با گولن است و جلسه های طولانی با دستیارانش و اعضای رهبران ارتش برگزار کرده تا گام های بعدی را حساب شده بردارد.

این منبع خبری ادامه داد: “اردوغان می خواهد راه حلی برای این مشکل پیدا کند. اردوغان یا باید طرفداران گولن را از سمت هایشان برکنار کند یا خودش باید از سمتش کناره گیری کند.”

گفته شده که به جای نیروهای اخراجی پلیس، افسرانی از خارج آنکارا به جای این افراد منصوب شده‌اند.