نامزد ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا: اگر رئیس شوم، مذاکره با ترکیه را متوقف می‌کنم

دادستان ترکیه دستور بازداشت ۱۰۰ نظامى را به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، مخالف دولت آنکارا و متهم به طراحی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ این کشور صادر کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، دستور بازداشت اعضاى نیروهاى مسلح در نتیجه تحقیقات مربوط به ارتباطات تلفنی میان اعضای شبکه فتح‌الله گولن صادر شد.
روز گذشته نیز عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه، در نشستی با نمایندگان رسانه‌های ترکیه در آنکارا گفت شمار افرادی که به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن در ترکیه در بازداشت به سر می‌برند یا با قطعی شدن حکم محکومیتشان روانه زندان شده‌اند، ۳۱ هزار و ۸۸ نفر است.
وزیر دادگستری ترکیه گفت: پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی ۳ هزار و ۹۰۸ تن از قضات و دادستان‌ها از دستگاه قضایی ترکیه اخراج شدند. ترکیه از ۸۳ کشور خواستار استرداد ۴۳۲ عضو شبکه گولن شده‌است. تاکنون ۲۲ کشور ۹۷ تن از اعضای شبکه گولن را اخراج کرده‌اند.
گروه‌های حقوق بشری و متحدان غربی ترکیه نگرانی خود را نسبت به حجم گسترده سرکوب‌ها اعلام کرده‌اند.
در این میان، انس کانتر، یکی از بازیکنان ان‌بی‌ای گفته که از بیم طرفداران رجب طیب اردوغان برای بازی بسکتبال به لندن نمی‌رود. او اصالتاً اهل ترکیه است و از منتقدان رئیس‌جمهوری این کشور به‌شمار می‌رود.
او در انتقاد از آقای اردوغان تا آنجا پیش رفته که او را «هیتلر قرن حاضر» خوانده‌است.
از سوی دیگر، مانفرد وبر سیاست‌مدار آلمانی و رهبر حزب اتحادیه سوسیال مسیحی اعلام کرده‌است که اگر در انتخابات ماه می بتواند پست ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا را به دست بیاورد، مذاکره با ترکیه را متوقف می‌کند و اجازه نمی‌دهد که روند تکمیل عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ادامه پیدا کند.