معارضان داخلی ترکیه خواستار مذاکره اردوغان با دمشق شدند

آنکارا: سعید عبدالرزاق
ارتش ترکیه ۱۲ پایگاه مراقبتی خود را که بر اساس توافقنامه آستانه در ادلب تاسیس کرد، در سه روز گذشته مجهز به مهمات کرده است. او همچنین تدابیر امنیتی برای جلوگیری از احتمال سرازیر شدن شهروندان ادلب به ترکیه اتخاذ کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، در پی اخباری در خصوص حمله احتمالی حکومت سوریه و روسیه به ادلب، ارتش ترکیه مرزهای خود را مجهز کرده است.
این درحالی است که اردوغان خبر از نشستی چهارگانه برای بررسی وضعیت سوریه میان روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در ۱۴ سپتامبر جاری خبر داده است. ولی این کشورها تا به اکنون مشارکت خود را در این نشست تایید نکرده‌اند.
شایان ذکر است که جمعه گذشته نشست سه گانه ترکیه، روسیه و ایران در تهران راجع به آتش بس نتیجه نداده و اردوغان نسبت به وقوع فاجعه‌ای انسانی هشدار داده است.
پس از آن اردوغان اعلام کرد که سعی دارد تا بعد از سفر پوتین به آلمان در ۲۷ سپتامبر، دیداری با وی داشته باشد تا در وضعیت ادلب را مورد بحث و بررسی بیشتری قرار دهند.
بعد از نشست سه گانه تهران، فشار نیروهای داخلی مخالف ترکیه بر اردوغان بیشتر شده و خواستار مذاکرده وی با بشار اسد شدند.
کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و بزرگ‌ترین مخالف نظام اعلام کرده است که تنها راه حل مذاکره با بشار اسد است.
وی افزود حکومت ترکیه باید دست از دشمنی با حکومت سوریه بردارد و در خصوص بحران ادلب با وی مذاکره کند؛ چرا که اکنون حتی آمریکا با سوریه وارد مذاکره شده است.
این حزب طرح «نقشه راه» را به اردوگان پیشنهاد داده که مذاکره با بشار اسد یکی از موارد آن است.
از دیگر مواردی که این طرح به آن اشاره دارد همکاری تمام ارگان‌ها و از جمله ایالات متحده امریکا در خصوص باز کردن راه برای خروج شهروندان عادی ادلب به بیرون از آن است. همچنین ترکیه باید نیروهای مسلح ادلب را تشویق به ترک سلاح کند و امنیت و استقرار نیروهای خود در ادلب را تامین کند.
این طرح همچنین بر ضرورت همکاری ترکیه با اتحادیه اروپا در خصوص احتمال سرازیری مجدد پناهندگان و بازگشت امنیت به سوریه اشاره کرده است.