۲۸ کشته طی انفجار در نزدیکی ساختمان های دولتی در آنکارا

تانک های ترکیه از منطقه کیلیس در جنوب ترکیه تا مواضعی که نیروهای کرد در حومه حلب به کنترل در آوردند را هدف قرار دادند – عکس از خبرگزاری فرانسه

تانک های ترکیه از منطقه کیلیس در جنوب ترکیه تا مواضعی که نیروهای کرد در حومه حلب به کنترل در آوردند را هدف قرار دادند – عکس از خبرگزاری فرانسه

روز گذشته انفجار مهیبی در قلب پایتخت ترکیه به وقوع پیوست و ۱۸ کشته و بیش از ۴۵ زخمی بر جای گذاشت. منابع ترک به «الشرق الأوسط» گفتند که نشانه هایی از حزب ممنوعه «پ.ک.ک» در این انفجار وجود دارد. این در حالی است که آنکارا اعلام کرد ۱۵ هزار سرباز اضافی به مرزهای خود با سوریه ارسال می کند که به معنای تهدید روشنی برای کردهایی است که تلاش دارند باقیمانده مخالفان سوری در شمال شهر حلب را سرنگون کنند.

بلافاصله پس از این انفجار که در نزدیکی ساختمان های دولتی روی داد، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه سفری که قرار بود امروز به بروکسل انجام دهد را لغو کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور نیز سفر خود به آذربایجان را که برای امروز برنامه ریزی شده بود به تأخیر انداخت.

در همین راستا، ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی روز گذشته در یک تماس تلفنی با اردوغان رئیس جمهور ترکیه ، همکاری بین دو کشور و تحولات منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار داد.

انفجارهای آنکارا، تنها چند ساعت پس از درخواست مجدد ترکیه به ایجاد «منطقه امن» در مرزهای خود با سوریه رخ داد. این در حالی است که بنا به تصریحات یکی از وزیران ترکیه، آنکارا منطقه امن را از ۴۵ کیلومتر اعلام شده بر اساس طرح اصلی که پیش تر ترسیم کرده بود به تنها ۱۰ کیلومتر کاهش داد.  یالچین اوکدوغان معاون نخست وزیر ترکیه توضیح داد، آنکارا درخواست ایجاد منطقه امن تا عمق ۱۰ کیلومتری خاک سوریه را دارد که شهرستان اعزاز را شامل می شود. این درخواست ترکیه با تأیید آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روبه رو شد که روز گذشته گفت ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه به طوری که هیچ کس نتواند آن جا را بمباران کند مفید خواهد بود.

از سوی دیگر، و با وجود تنش میان ترکیه و کردهای سوریه، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از کردهای سوریه خواسته است از هر گونه تحرکی که تنش ها را تشدید کند اجتناب کنند، و از آنکارا نیز درخواست کرد به جز بمباران «داعش»، هر گونه حملاتی در نزدیکی مرزهای سوریه را متوقف کند.