ترکیه ده‌ها تن از اساتید، نظامیان و شهروندان را به اتهام همکاری با گولن بازداشت کرد

واشنگتن: تحویل گولن به آنکارا به وزارت دادگستری مربوط می‌شود

آنکارا: سعید عبدالرزاق

مقامات ترکیه در اقدامی ده‌ها تن از شهروندان غیرنظامی و نظامیان و فعالان جامعه مدنی را به تهمت رابطه با فتح الله گولن و مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در این کشور دستگیر کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، دادستانی آنکارا روز گذشته در جریان تحقیقات در خصوص پرونده گولن حکم دستگیری ۱۰۰ نظامی و ۸۸ غیرنظامی را صادر کرد.
بخش مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته در اداره امنیت عمومی ترکیه پس از صدور حکم دستگیری ۴ ستوان، ۹۶ تن از افسران نیروی هوایی و ۸۸ شهروند غیرنظامی، عملیات امنیتی در آنکارا و ۲۵ شهر دیگر ترکیه را برای تعقیب و دستگیری این افراد آغاز کرده است.
پلیس ترکیه همچنین ۱۲ فرد دیگر از جمله دو تن از دانشگاهیان معروف در دو دانشگاه بزرگ در استانبول و آنکارا، عثمان کاوالا، فعال حقوق بشر و تاجر بزرگ و ۴ تن از کارکنان مؤسسه فرهنگی آناتولی وابسته به کاوالا را دستگیر کردند.
کاوالا سال گذشته دستگیر و به تهمت تلاش برای سرنگونی دولت و تلاش برای راه‌اندازی کودتایی جدید در ادامه اقدامات گولن، زندانی شد، این در حالی است که گولن که همکنون ساکن آمریکاست هر گونه رابطه کاوالا با این امر را رد می‌کند.
سازمان‌های بین المللی حقوق بشر و اعضای پارلمان اروپا بارها خواستار آزادی کاوالا از زندان شدند، چرا که هنوز هیچ گونه اتهام واضحی علیه وی وجود ندارد.
سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در اواخر ماه اکتبر گذشته و به مناسبت گذشت یک سال از دستگیری عثمان کاوالا، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شدند.
بر اساس گزارشات سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، مقامات ترکیه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶، ۴۰۲ هزار نفر را مورد بازجویی قرار داده و ۸۰ هزار نفر را دستگیر کرده‌اند، کما اینکه ۱۸۹ مؤسسه رسانه‌ای را تعطیل کرده و ۱۷۲ هزار نفر را از کار اخراج کرده‌اند. در این مدت ۳۰۰۳ دانشگاه و مدرسه خصوصی نیز تعطیل شده و تقریبا ۱۰۰ نفر به شکل مشکوک، یا در اثر شکنجه و بیماری در زندان از دنیا رفته‌اند. علاوه بر این هزاران نفر نیز به خارج از کشور گریخته‌اند.
هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن رد این مطلب که کاخ سفید درخواست ترکیه برای تحویل گولن را مورد بررسی قرار داده، گفت: «درخواست‌های زیادی را از ترکیه در خصوص گولن دریافت کرده‌ایم. ما همچنان به تجزیه و تحلیل موارد ارائه شده از سوی دولت ترکیه در زمینه تحویل گولن، می‌پردازیم. کاخ سفید تا کنون در مورد تحویل وی به ترکیه وارد هیچ گونه مذاکره‌ای نشده است».
مسأله گولن باعث ایجاد تنش در روابط ترکیه و آمریکا شده است. نائورت در ادامه افزود: «وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی شواهد و دلایل ارائه شده از سوی ترکیه برای بازگرداندن گولن به کشورش است و بررسی این پرونده فقط به وزارت دادگستری مربوط می‌شود».

الشرق الاوسط:
Related Post