دستگیری صدها نظامی از جمله چندین ژنرال * سعودی از بازگشت امور به حالت عادی استقبال می کند.. حمایت جهانی از مشروعیت

ترک ها در حال سر دادن شعارهایی ضد کودتا در آنکارا (خبرگزاری فرانسه) ... در گوشه تصویر اردوغان که محافظان شخصی او را احاطه کرده اند در میان حامیان خود راه می رود (رویترز)

ترک ها در حال سر دادن شعارهایی ضد کودتا در آنکارا (خبرگزاری فرانسه) … در گوشه تصویر اردوغان که محافظان شخصی او را احاطه کرده اند در میان حامیان خود راه می رود (رویترز)

هر چند توطئه گران در تلاش خود برای کودتا علیه حکومت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در رسیدن به هدف خود شکست خوردند، اما باعث اتحاد مردمی و حزبی و سازمان های مدنی ترکیه شدند. هزاران نفر در استانبول و آنکارا و دیگر شهرها در حمایت از دولت منتخب به خیابان ها آمدند. حتی احزاب مخالف دولت نیز از این قاعده مستثنی نبودند، به طوری که رئیس حزب جمهوری خواه خلق، کمال کلیچدار اوغلو، مردم را به اتخاذ موضعی ضد کودتاچیان دعوت کرد.

دولت ترکیه اعلام کرد طی این کودتا ۱۶۵ نفر کشته و بیش از ۲۸۰۰ نفر از ارتش از جمله فرماندهان عالی رتبه بازداشت شدند. برخی منابع از دستور بازداشت ۲۷۴۵ قاضی و دادستان  پس از شکست کودتا سخن می گویند. اردوغان نیز روز گذشته تأکید کرد: « طراحان اصلی کودتا هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد». وی افزود: «این اقدام انگیزه ای برای پاکسازی ارتش خواهد بود».

و در حالی که اردوغان از ایالات متحده خواستار تحویل فتح الله گولت شد که او را مسؤل این کودتا می داند، جان کری وزیر خارجه آمریکا از آنکارا خواست دلایلی مبنی بر دست داشتن گولن در این کودتا ارائه دهد. کری گفت: «پس از دریافت ادله آن ها را مطالعه و بررسی می کنیم».

در همین راستا، عربستان سعودی از بازگشت امور به حالت عادی در ترکیه به رهبری اردوغان و دولت منتخب استقبال کرد. بسیاری از کشورها نیز از کنترل اوضاع توسط دولت ابراز خشنودی کردند.

از سوی دیگر آنکارا روز گذشته از آتن خواست ۸ نظامی ترک را که به وسیله یک فروند بالگرد به یونان رفته و درخواست پناهندگی سیاسی کردند را تحویل ترکیه دهد.