هواپیمای جنگی آمریکایی در شهر کوبانی – 18 اکتبر 2014 – آژانس خبری فرانسه

هواپیمای جنگی آمریکایی در شهر کوبانی – ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴ – آژانس خبری فرانسه

ترکیه دیشب دوشنبه ۲۰ اکتبر اعلام کرد در حال کمک به نیروهای کرد عراقی، موسوم به پیشمرگ ها، است تا از طریق خاک ترکیه وارد شهر کوبانی سوریه شوند تا مبارزه علیه داعش را پیش ببرند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز دوشنبه ۲۸ مهرماه اعلام کرد که این کشور در به پیشمرگ‌های عراق کمک می کند تا از ترکیه عبور کرده و به شهر کوبانی در شمال سوریه برسند.

وی جزییات بیشتری در اختیار رسانه ها قرار نداد؛ تنها اضافه کرد: «ترکیه نمی‌خواهد شاهد سقوط کوبانی باشد. مذاکرات پیرامون این موضوع در حال انجام است.»

شهر کوبانی که ماه گذشته توسط نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) محاصره شد، طی هفته‌های گذشته مورد حمله سنگین ستیزه‌جویان داعش قرار گرفت و نیمی از این شهر که در مرز ترکیه است به دست داعش افتاد.

به دنبال حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و حمله های زمینی نیروهای کرد به مواضع داعش در هفته های پیش، جنگجویان این گروه از بیشتر مناطق این شهر به جز دو منطقه در شرق بیرون رانده شدند.

حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا همراه با حملات زمینی شبه‌نظامیان کرد در روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه، ستیزه‌جویان گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) را وادار به عقب‌نشینی از بخش‌های زیادی از شهر استراتژیک کوبانی در سوریه کرده بود.

به گفته مقامات آمریکایی، هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن در هفته های گذشته چندین حمله هوایی به مواضع داعش در اطراف کوبانی داشته‌اند. طبق آمار دیده بان حقوق بشر حمله داعش به شهر کردنشین کوبانی در مرز ترکیه از ۱۶ سپتامبر آغاز شد و تاکنون بیش از هفتصد کشته و هزاران بی خانمان به جا گذاشت. در این میان قریب به ۴۰۰ نیروی داعش کشته شدند.

آمار تخمینی حاکی از آن است که حدود ۲۰۰ هزار نفر که عمدتا شامل کردهای سوریه هستند در پی حملات گروه دولت اسلامی به ترکیه گریحته‌اند.

با وجود پیشرفت نظامی در کوبانی، مرکز فرماندهی نظامی ایالات متحده اعلام کرده، حمله‌های هوایی برای کاستن از پیشرفت داعش ادامه پیدا می کند، اما وضعیت کوبانی همچنان شکننده است.

با تشدید حمله ها به مواضع این گروه، شبهه نظامیان داعش نیز با آتش سنگین خمپاره و سلاح‌های اتوماتیک حمله های تازه‌ای سازماندهی کرده‌ و در تلاش هستند تا ارتباط کوبانی را با مرز ترکیه قطع کنند.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا از ۲۷ سپتامبر تاکنون بیش از ۱۰۰ حمله هوایی را در نزدیکی کوبانی انجام داده است. به گفته پنتاگون، در نتیجه این حملات تاکنون صد‌ها نیروی داعش را از پا درآورده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که کمک ترکیه به پیشمرگ‌های کرد یک «چرخش مهم» در سیاست ترکیه است، چرا که این کشور قبلا از ورود پیشمرگ‌های کرد عراقی به ترکیه برای رفتن به کوبانی جلوگیری می‌کرد.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه درست بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره پخش هوایی اسلحه و مهمات توسط آمریکا در شهر کوبانی صورت می‌گیرد.