شماری از هواداران محمد رضا عارف – عکس از گتی ایمجز

شماری از هواداران محمد رضا عارف – عکس از گتی ایمجز

در حالی که از روزها قبل زمزمه اجماع بین روحانی و عارف دو نامزد مورد حمایت ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح طلبان شنیده می شد، روز سه شنبه بالاخره عارف از نامزدی کناره گیری و راه را برای تقویت این ائتلاف در انتخابات باز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای مشاوران خاتمی در بیانیه اعلام حمایت رسمی از حسن روحانی آورده‌اند: پس از تشکیل کارگروه های ویژه و انجام گفتگوهای فشرده با نامزدهای محترم و شخصیت های برجسته ملی به ویژه آقایان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی و اجرای نظرسنجی علمی در نهایت جناب آقای دکتر حسن روحانی به عنوان نامزدی که امکان جذب آراء بیشتری دارد مناسب تشخیص داده شد.

از سوی دیگر پرس تی وی هم اعلام کرد سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و رهبر اصلاح‌طلبان ایران، حمایت رسمی خود را از نامزدی حسن روحانی برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری کشور اعلام کرده است. خاتمی، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه ضمن ستایش و قدردانی از “احساس مسؤولیت” محمد رضا عارف، وی را “پیروز عرصه اخلاق و ادب و خیرخواهی و اصلاح طلبی” دانست و در نهایت حمایت رسمی خود را از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

در این میان محمد رضا عارف کناره گیری خود را تنها بر اساس درخواست آقای خاتمی دانسته و خود از نامزدی روحانی حمایت نکرده است.

حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفت: عارف به خواست جریان اصلاحات از نامزدی انتخابات کناره گیری کرده و انصراف وی به نفع حسن روحانی نبوده است.
وی گفت: اختلاف نظر روحانی و عارف در مسایل مختلف بارها در مناظرات تلویزیونی مشاهده شده است و این دو نامزد با یکدیگر هم سو نیستند.

صرف نظر از اختلاف نظر بین عارف و روحانی در هر حال حاضر تنها نامزد ائتلاف اعتدال گرایان و اصلاح طلبان یعنی حسن روحانی از یک سو در مقابل نامزدهای مستقل یعنی رضایی و غرضی و از سوی دیگر در رقابت با نامزدهای اصولگرایان قرار گرفته است که شاید مطرح ترین آنها جلیلی باشد. جلیلی به عنوان نامزدی شناخته می شود که مورد حمایت جبهه پایداری و نیز آیت الله مصباح یزدی قرار دارد.

البته در حالی که در روزهای آغازین تبلیغات ریاست جمهوری خبرهای زیادی از حمایت ضمنی دولت از جلیلی شنیده می شد، رییس‌جمهور ایران صبح سه شنبه در خوزستان این مطلب را تکذیب کرد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه “آیا دولت گزینه خاصی در انتخابات دارد و از سعید جلیلی حمایت خواهد کرد یا خیر؟”، گفت: دولت گزینه خاصی ندارد و نه دولت و نه شخص بنده از فرد خاصی حمایت نخواهیم کرد.

از دید بسیاری از رأی دهندگان ایرانی، انتخابات ریاست جمهوری امسال بیش از آنکه آغاز دوره رئیس جمهوری جدید باشد، پایان دوره جنجالی ریاست جمهوری احمدی نژاد است.

احمدی‌نژاد روز سه شنبه در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بعد از اتمام دولت دهم به چه کار مشغول می‌شوید تنها لبخند زد.