ترور صالح حوثی‌ها را در سوئد سر در گم کرد.. مخالفت شبه نظامیان با عقب‌نشینی از الحدیده

دومین روز مذاکرات صلح یمن بدون طرح مسائل غافلگیرکننده .. سازمان ملل فضای مذاکرات را سازنده توصیف کرد

ریمبو (سوئد): بدر القحطانی

روز دوم مذاکرات صلح یمن در سوئد اخبار جدیدی در بر نداشت جز اینکه یکی از مسئولان حوثی از جواب دادن به یکی از خبرنگاران در خصوص سبب ترور علی عبدالصالح رئیس‌جمهور سابق یمن طفره رفته و پس از عدم پذیرش موضوع الحدیده، مرجع‌های سه‌گانه و بازرسی فرودگاه صنعا مجبور به ترک مکان شد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، مسئولان هیئت دولت یمن نیز روز گذشته در گفتگو با رسانه‌ها شروع دوباره عملیات نظامی در حدیده را در صورت عدم همکاری حوثی‌ها در تحویل مسالمت‌آمیز اداره این شهر محتمل دانستند.
مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل روز گذشته دو نشست برگزار کرد اما به دلایل نامعلومی نشست سوم را لغو کرد که یکی از منابع هیئت دولت قانونی یمن دلیل آن را لجاجت حوثی‌ها با پیشنهادات دولت قانونی یمن عنوان کرد.
دولت یمن نیز توانست پرونده تعز را وارد امور ایجاد اطمینان کرده و به مسئله راه‌حل سیاسی جامع که فرستاده سازمان ملل آن را «توافق اضطراری» می‌نامد، اعتراض کند.
یک منبع در هیئت دولت یمن عنوان کرد: روز گذشته بر روی مسائل انسانی، روش‌های کاهش رنج‌های مردمی در همه مناطق یمن و به خصوص مناطق تحت سلطه کودتاچیان تمرکز شد.
یک منبع آگاه از مذاکرات نیز برخی از جزئیات آن را به‌طور مختصر به «الشرق الاوسط» به شرح زیر ارائه کرد:

فرودگاه‌های محلی
بلیغ المخلافی تحلیلگر سیاسی یمن عنوان کرد دولت یمن باز کردن فرودگاه صنعا و دیگر فرودگاه‌های تحت کنترل کودتاچیان را امری کاملاً انسانی دانست به شرطی که حوثی‌ها از آن برای قاچاق سلاح و انتقال متخصصان استفاده نکنند. برای همین دولت یمن خواهان آن است که این فرودگاه‌ها محلی باشند به این معنی که پروازهای بین‌المللی در عدن بازرسی شده و سپس به پرواز خود ادامه دهند.

اسرا و زندانیان
گروهی از هیئت دولت تشکیل شد تا با همکاری فرستاده سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خصوص اجرای توافقنامه آزادی اسرا فعالیت کنند. این عملیات شامل تبادل فهرست‌ها بین دو طرف است.
دولت یمن نیز تأیید کرد که فهرست خود را بعداً ارائه خواهد داد.
یک منبع یمنی دیگر که نخواست نامش فاش شود عنوان کرد فهرست حوثی‌ها شامل تعدادی اسم بود که در جنگ کشته شدند اما در نهایت تبادل اسرا صورت گرفته و این پرونده یکی از ساده‌ترین پرونده‌ها است.
دولت یمن همچنین خواستار توقف کارشکنی حوثی‌ها در زندانی کردن صراف‌ها به تهمت همکاری با بانک مرکزی یمن، بازداشت اساتید دانشگاه‌ها، روزنامه‌نگاران و زنانی که اعتراض مسالمت آمیز کردند و همچنین بازداشت تجار و سرمایه داران در مقابل پول آنها شد.

امور انسانی
دولت قانونی یمن به همراه فرستاده سازمان ملل و هیات همراهش، امور مربوط به امدادرسانی و مشکلات سازمان ملل را بررسی و به مشکلاتی که کوتاچیان برای کمک‌های انسانی به وجود آورده و غارت برنامه غذایی جهانی و امدادرسانی‌ها توسط آنها اشاره کردند.
این منبع امنیتی گفت: مسئله به کارگیری کودکان در مقابل تقدیم کمک‌های انسانی سازمان‌های بین‌المللی به خانواده‌هایشان را نیز مطرح کردیم.

فراز و نشیب تحویل الحدیده
سازمان ملل متحد پیشنهادی از دولت قانونی یمن برای خارج شدن حوثی‌ها از بندر و شهر الحدیده و محول کردن مدیرت شهر به وزارت کشور و مدیریت بندر آن به وزارت حمل و نقل و همکاری سازمان ملل با این عملیات دریافت کرد تا واردات بندر به بانک مرکزی در عدن تحویل داده شود.
این منبع تأکید کرد که اگر حوثی‌ها با این موضوع موافقت کنند رنج‌های شهروندان الحدیده کمتر شده، قطعنامه ۲۲۱۶ اجرا شده و حوثی‌ها ثابت خواهند کرد که شریکان صلح هستند.
عیلرغم اینکه نیروهای دولتی بیش از چند کیلومتر با بندر الحدیده فاصله ندارند اما العجری عضو هیئت حوثی‌ها این موضوع را رد کرد.
در مقابل عثمان مجلی وزیر کشاورزی یمن و عضو هیئت دولت قانونی یمن نیز تأکید کرد که گزینه‌های شروع دوباره عملیات نظامی نامحدود است.

پرونده اقتصاد
فرستاده سازمان ملل اقدامات دولت یمن در پرداخت حقوق بازنشستگان، تلاش جدی آن برای پرداخت حقوق کارمندان بخش عمومی به خصوص بخش آموزش و بهداشت را ستایش کرد.
هیئت دولت قانونی یمن بر ضرورت توقف بازی حوثی‌ها با ارز ملی، اهمیت هشدار جامعه بین‌المللی نسبت به ایجاد موسسات موازی برای نهادهای دولتی و عدم تکرار اشتباه جامعه بین‌المللی و اجازه تأسیس دو بانک مرکزی همچون لیبی تأکید کرد.
فرستاده سازمان ملل نیز بر اهمیت فعال کردن بانک مرکزی و تقویت ارزش ارز یمن تأکید کرد.
این منبع دولتی همچنین عنوان کرد گریفیتس بر حمایت سازمان ملل از وحدت و حاکمیت بانک مرکزی تأکید و اعلام کرد حمایت از بانک مرکزی برای پیشبرد ماموریت‌هایش تأثیری مثبت بر وضعیت اقتصادی خواهدگذاشت.

محاصره تعز
بعد از ظهر روز گذشته هئیت دولت قانونی یمن دیداری با یکی از دستیاران فرستاده سازمان ملل در خصوص شکست محاصره تعز داشت.
این منبع عنوان کرد: گروه دولت در خصوص برداشتن حصار، خروج مبارزان حوثی از گذرگاه‌ها، باز کردن راه‌های شهر، بازگشایی فرودگاه تعز در کنار دیگر فرودگاه‌ها، فعالیت کمیته‌های آرام‌سازی که در مذاکرات کویت تشکیل شد و ارائه نقشه‌های مین‌های کاشته شده در این شهر مذاکره کردند.

بدر القحطانی:
Related Post