تشییع جنازه قربانیان واقعه تروریستی الاحساء - عکس از خبرگزاری فرانسه

تشییع جنازه قربانیان واقعه تروریستی الاحساء – عکس از خبرگزاری فرانسه

سازمان القاعده در سال ۲۰۰۳ بر ضد عربستان سعودی جنگی تروریستی به راه انداخت و مقرهای امنیتی، تأسیسات دولتی و منازل مسکونی ویژه خارجی ها را مورد هدف قرار داد.

این حملات در بین شهروندان عربستانی و خارجی دهها کشته بر جای گذاشت. اما در نهایت این سازمان در خارج از عربستان شکست خورد و تمامی سعی و تلاش او برای ضربه زدن به ثبات عربستان سعودی با شکست مواجه شد. و تنها گاه و بی گاه به تلاش های نومیدانه از خارج از مرزها اقدام می کرد. پس از آن و پس از تولد سازمان تروریستی دیگری به نام «داعش»، تروریسم باز هم برای ضربه زدن به ثبات کشور تلاش کرد، اما این بار از راه ایجاد فتنه بین شهروندان شیعه و سنی. با وجود ناکامی در حادثه الدالوه که در آن هم تروریست ها یکی از مساجد شیعیان در منطقه الاحساء را مورد هدف قرار داده بودند، اما آن حادثه باعث همبستگی ملی شد به طوری که خود داعشی ها را، پیش از دیگران شگفت زده کرد. اما آن ها باز هم به تلاش های سابق خود بازگشتند و گمان می کنند که با استفاده از ایده ای احمقانه مانند بمب گذاری مسجد شیعیان توسط تروریستی که به حساب سنی ها گذاشته می شود، می توانند چیزی از اهداف خود را محقق کنند. اما از یاد بردند که شهروندان شیعه عربستان سعودی همانند شهروندان سنی به خوبی می دانند که همه تروریست ها، وابسته به هر سازمانی که باشند، نه شیعه هستند و نه سنی، و نه حتی مسلمان؛ بلکه آن ها دین جدیدی را برای خود انتخاب کردند که به آن گرویده و دستور العمل آن را به اجرا گذاشته و به راه آن رفتند.

با استناد به ادله و ارقام، عربستان سعودی یکی از بیشترین کشورهایی است که مورد هدف سازمان های تروریستی قرار می گیرد. سازمان هایی که با ادعاهای دروغین، خود را «سازمان های اسلامی» می نامند.

باز هم با استناد به ادله و ارقام، عربستان سعودی، و با اعتراف بین المللی، یکی از توانمندترین کشورهایی است که قادر به مبارزه با این سازمان ها و خنثی کردن طرح های آن ها است. دولت به همان اندازه که برای ریشه کن کردن ایدئولوژی تروریستی که بین برخی از شهروندان وجود دارد تلاش می کند، به همان اندازه هم تلاش های گسترده ای را برای محدود کردن این تفکر و نگه داشتن آن درون مرزها به کار می گیرد. تلاش ها تروریستی گاهی از داخل عربستان می باشد و بار دیگر از خارج از آن است. استراتژی اساسی تمامی سازمان های تروریستی هدف قرار دادن عربستان سعودی است، با این اندیشه که هدف قرار دادن عربستان برای آن ها پیروزی تبلیغاتی به شمار می رود و به آنها در اجرای برنامه های دیگرشان در مکان های دیگر کمک می کند.

هم زمان با پیروزی دستگاههای امنیتی عربستان سعودی در محاصره کردن سازمان های تروریستی و دستگیری باندهای تروریستی و کاهش مضرات آنها به حداقل، متوقف کردن این گونه عملیاتی که هر از گاهی بی گناهان را هدف قرار می دهد، تقریباً امری غیر ممکن است. به خصوص با وجود ناکامی بین المللی و منطقه ای در همکاری جدی اطلاعاتی برای کشف حقیقت پشت پرده این سازمان ها، و کشف کسانی که با دادن اطلاعات، این سازمان ها را در تحرکات خود در بین کشورهای منطقه کمک می کنند.

غیر ممکن است بتوان باور کرد که این سازمان ها بدون کمک گرفتن از ارگان های مرتبط با کشورها بتوانند تحرکات خود را برنامه ریزی کنند و عملیات خود را به اجرا در آورند. متأسفانه جهان در این رابطه یک قدم به جلو بر می دارد و سپس دو قدم به عقب باز می گردد. حتی در محاصره کردن تروریست ها در به کار گیری رسانه های ارتباط جمعی نیز اقدام قابل توجهی نکرده است؛ به طوری که می بینیم ابو عامر النجدی که در رسانه های ارتباط جمعی اعلام می کند «داعش» این عملیات را انجام داده است، ۸ حساب کاربری در تویتر دارد که با آزادی کامل از این حساب به حساب دیگر می رود، همان گونه که هزاران تروریست دیگر این کار را انجام می دهند آن هم بدون برداشته شدن حتی یک گام سخت گیرانه برای متوقف کردن این بیهودگی که در نهایت آن ها را در اجرای برنامه های خود کمک می کند.

مقامات عربستان سعودی همان گونه که موفق شدند، همه عاملان حمله الدالوه را پس از چند روز از اجرای آن دستگیر کنند و باندی متشکل از ۷۷ نفر را در ارتباط با این عملیات منهدم کنند، این بار هم خواهند توانست عاملان حمله تروریستی القدیح را تحت تعقیب قرار داده و دستگیر کنند، اما به محاصره در آوردن تفکر تروریسم و کسانی که آن را حمایت مالی می کند و کسانی که آنها را تحریک می کنند و کار آن ها را توجیه می کنند، نیاز به نبردی سخت و مشخص دارد، و کسانی را که امروز محکوم می کنند و سپس فردا در پشت پرده برای گسترش تروریسم باز می گردند، از این امر مستثنی نمی کند. این همان نبرد واقعی است که عربستان سعودی امروز پیش از فردا بدان نیاز دارد.