انتحاری در لباس مبدل زنانه… وزارت کشور مرگ ۴ نفر را اعلام می کند * ارتش آمریکا: داعش خطر بزرگی برای عربستان سعودی به شمار نمی رود

یک افسر عربستانی در محل انفجار انتحاری در مقابل مسجد محله العنود در دمام – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک افسر عربستانی در محل انفجار انتحاری در مقابل مسجد محله العنود در دمام – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

نیروهای امنیتی عربستان سعودی موفق به خنثی کردن یک حمله انتحاری شدند که طی آن شخصی با پوشیدن لباس مبدل زنانه سعی داشت روز جمعه تعدادی از نماز گزاران در مسجدی در محله العنود در مرکز دمام را هدف قرار دهد.

برخی منابع و شاهدان عینی به «الشرق الأوسط» گفتند که یک جوان نماز گزار عربستانی سعی کرد جلوی تروریستی که پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی در حال فرار بود را بگیرد، و این کار باعث شد که تروریست خود را منفجر کند و منجر به شهادت جوان نماز گزار ، عبدالجلیل الاربش (۲۲ ساله) و یکی از خویشاوندان او (پسر خاله اش) به نام محمد العیسی (۱۸ ساله) و عبدالهادی سلمان الهاشم (۴۱ ساله) و محمد جمعه الاربش شد.

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد: «این وزارت موفق شد تلاش برای به وقوع پیوستن یک جنایت تروریستی و هدف قرار دادن نمازگزاران در مسجد العنود در شهر دمام، به هنگام ادای نماز جمعه را خنثی کند».

سخنگوی رسمی وزارت کشور تصریح کرد: «نیروهای امنیتی توانستند پس از مشکوک شدن به خودرویی که در حال حرکت به سمت پارکینگ ماشین در مجاورت مسجد بودند به سوی آن رفتند و در همان هنگام انفجار به وقع پیوست».

وزارت کشور گزارش داد که در اثر این انفجار ۴ نفر کشته شدند که گمان می رود لا اقل یک نفر از آنان راننده خود رو باشد، علاوه بر این تعدادی از خودروهای موجود نیز آتش گرفتند. این وزارت همچنین گزارش داد که دستگاههای امنیتی مراحل جنایی و تحقیقات در این زمینه را آغاز کردند و این حادثه همچنان در حال پیگیری امنیتی است.

اسعد سعود، سخنگوی رسمی اداره بهداشت الشرقیه، به نوبه خود اعلام کرد که بیمارستان مجتمع پزشکی دمام ۴ نفر زخمی را پذیرش کرد که دو حالت از آن جراحات جزیی بود و دو حالت دیگر در اثر وحشت از شوک از حادثه تروریستی بوده است.

بسیاری از علمای ارشد در عربستان سعودی و کشورهای عربی و اسلامی این حادثه را محکوم کردند. به طوری که مفتی عربستان سعودی به «الشرق الأوسط» گفت: «عاملان این جنایت باندی گمراه و گمراه کننده هستند که هیچ دین و مذهبی ندارند».

ارتش آمریکا نیز به نوبه خود گفت که سازمان داعش خطر بزرگی برای عربستان سعودی به حساب نمی آید و نمی توان به طور یقین مسؤلیت انفجاری که روز گذشته مسجد را هدف قرار داده بود را به داعش نسبت داد. کلنل پارتیک رایدر سخنگوی فرماندهی مرکزی پنتاگون (که بر نیروهای آمریکایی در منطقه خاور میانه نظارت دارد) روز گذشته به روزنامه نگاران گفت: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد در زمان حاضر داعش تهدید قابل توجهی برای عربستان سعودی ایجاد کند»، وی از گمانه زنی در خصوص درستی اعلام داعش در مسؤلیت انفجار تروریستی روز گذشته در مسجدی در شرق عربستان خود داری کرد.