دیدار پادشاه عربستان سعودی با اوباما و مرکل و داوود اوغلو… رئیس بانک پول: اقتصاد اسلامی به توسعه کمک می کند

پادشاه عربستان سعودی به هنگام دیدار با پرزیدنت اوباما در حاشیه اجلاس «جی بیست» به همراه شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و مساعد العیبان وزیر دولت – عکس از بندر الجلعود

پادشاه عربستان سعودی به هنگام دیدار با پرزیدنت اوباما در حاشیه اجلاس «جی بیست» به همراه شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و مساعد العیبان وزیر دولت – عکس از بندر الجلعود

روز گذشته اجلاس اقتصادی «جی بیست» در شهر آنتالیا در ترکیه آغاز به کار کرد، اما به دلیل حملات اخیر به پاریس که دست کم ۱۲۹ کشته بر جای گذاشت، پرونده مبارزه با تروریسم در صدر دستور کار و مذاکرات قرار گرفت. رؤسای شرکت کننده در اجلاس برای ادای احترام به قربانیان حملات یک دقیقه سکوت کردند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آغاز نشست گفت: «از شما درخواست می کنم که برای یادبود قربانیان حملات تروریستی، به ویژه در آنکارا و پاریس یک دقیقه سکوت کنید».

همزمان با برگزاری اجلاس، دیدارهای دو جانبه ای نیز در حاشیه اجلاس برگزار شد. ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار کردند و دو طرف درباره روابط دو جانبه، آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه و جهان، راه های همکاری بین دو کشور و مسائل دیگری که در دستور کار اجلاس قرار داشت بحث و تبادل نظر کردند.

پادشاه عربستان سعودی در حاشیه فعالیت های اجلاس با خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز دیدار کرد و روابط دو جانبه و راه های همکاری بین دو کشور و همچنین موضوعات دستور کار اجلاس را مورد بحث قرار داد. ملک سلمان همچنین با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه دیدار کرد و دو طرف روابط دو جانبه بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

از سوی دیگر،  ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی بار دیگر به ملت و دولت فرانسه و خانواده های بازماندگان حملات تروریستی پاریس تسلیت گفت و بر ایستادگی عربستان سعودی در کنار فرانسه و تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و مقابله با آن تأکید کرد.

در همین راستا، پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس، که قرار است طی دو روز برگزار شود نشان داد که شرکت کنندگان اهمیت زیادی به مبارزه با تروریسم داده اند. با توجه به پیش نویس بیانیه، کشورهای «گروه بیست» قصد دارند اقداماتی را علیه گسترش رو به رشد تروریست های خارجی اتخاذ کنند. یکی از اقدامات مقرر شده در بیانیه، به اشتراک گذاری اطلاعات و کنترل مرزها برای نظارت بر حرکت رفت و آمد، و اقدامات پیشگیرانه و همچنین واکنش مناسب قضایی است. سران دولت ها و کشورها همچنین تأکید کردند که برای تقویت امنیت هوایی بین المللی همکاری خواهند کرد.

در پیش نویس بیانیه موضوع مهاجرت نیز مورد اهمیت قرار گرفته است، به طوری که از تمامی کشورهای شرکت کننده خواسته شده است که برای مقابله با بحران مهاجرت تعدادی از مهاجران را پذیرش کنند و به آن ها کمک ارائه دهند. در پیش نویس بیانیه آمده است: «از تمامی کشورها درخواست می کنیم برای مقابله با این بحران کمک کنند، و با ابزارهایی که شامل اسکان پناهندگان است در این مسؤلیت سنگین تحمیل شده مشارکت کنند، و همچنین به ارائه کمک های انسان دوستانه اقدام کنند و برای دسترسی پناهندگان به خدمات و آموزش، و همچنین فراهم کردن فرصت های شغلی و کسب و کار برای آنان تلاش کنند».

اما در زمینه اقتصادی، پیش نویس بیانیه نشان داد که سران کشورهای بزرگ اقتصادی در جهان متعهد شدند برای رسیدگی به اختلاف رشد اقتصادی در جهان  از تمام ابزارهای سیاسی استفاده کنند.

مدیر کل صندوق بین المللی پول، در سخنانی در حاشیه اجلاس «جی بیست»، بر اهمیت حمایت از بخش مالی و همچنین سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها تاکید کرد. وی همچنین تأکید کرد که بخش مالی اسلامی نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می کند.