مردی با پرچم داعش در شهر موصل - عکس رویترز

مردی با پرچم داعش در شهر موصل – عکس رویترز

قاهره – الشرق الاوسط: سامح شکری وزیر خارجه مصر رایزنی های گسترده ای با همتایان عرب خود و نیز با دکتر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه کشورهای عرب انجام داده است؛ بی آن که چیزی از جزییات این تماس ها و رایزنی ها اعلام شود.

برخی از منابع گفتند، این رایزنی های در باره هراس از گسترش پدیده داعش وتاسیس “داعش” های محلی در شماری از پایتخت های عربی بوده است که می تواند راه حل اوضاع در سوریه و عراق را پیچیده تر کند و نبرد را به طور کامل – بدون استثنا – به همه پایتخت های عربی بکشاند.

شکری پریروز در مقر وزارت خارجه مصر با دکتر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب ملاقات کرد. وی ظهر دیروز با ناصر القدوه نماینده اعزامی اتحادیه عرب به لیبی نیز دیدار کرد اما ازاظهار نظر در باره ماهیت این رایزنی ها خودداری کرد.

ولی وزارت خارجه مصر توضیح داد که هدف این رایزنی ها، گفتگو در باره اوضاع در عرصه عربی، به ویژه رویدادها وتحولات لیبی، عراق و سوریه است. تحرک و تعامل و اندیشیدن به پیامدهای آنان بر امنیت ملی عربی ضروری می نماید.

به همه این موارد باید کوشش برای دستیابی به راه حل های سیاسی را افزود که مانع تاثیر منفی این پیامدها بر آینده ملت های عربی و بر وحدت و حاکمیت کشورهای عربی و همزیستی ملت هایشان در چارچوب کشورهای ملی شوند، کشورهایی با شهروندانی برابر، بی توجه به وابستگی های دینی و مذهبی آنان.

این دیدار در چارچوب هماهنگی و همکاری های موجود میان مصر و اتحادیه کشورهای عربی انجام می گیرد تا در برابر گسترش فرقه گرایی مذهبی و افراطی گری بایستد که به شدت آینده منطقه عربی را تهدید می کند. در همان حال برخی از منابع عربی اظهار داشتند که وضع در لیبی به سبب وجود گسترده اسلحه در میان مردم و عدم وجود یک دیدگاه نسبت به آینده، بسیار بغرنج شده است و مشکل، تنها هماهنگی نیروهای لیبی در زمینه تدوین یک نقشه در مورد آینده نیست، بلکه مشکل در دخالت بیگانگان است که مایل اند کشمکش در لیبی همچنان باز باشد که این امر به ناکامی بنای نهادهای مدیریت دولت منجر می شود.