هفته آینده ترزا می در برابر رای گیری در پارلمان انگلیس قرار خواهد گرفت که مساله ماندگاری او در نخست وزیری را مشخص خواهد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، در این جلسه قرار است تعدادی از نمایندگان حزب محافظه کار سخنرانی های مربوط به گشودن رقابت بر سر نخست وزیری را بگشایند.
تعداد این سخنرانی ها ۴۸ سخنرانی است که ۱۵ درصد از تعداد افراد حزب در مجلس عوام را شکل می دهد.
منابع مطلع خبر دادند که امور مربوط به رد رای اعتماد را روز سه شنبه اجرا می کنند. می که پس از دوره رای مثبت رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا بر سر کار آمد تلاش می کرد به توافقی با اتحادیه اروپا برسد که خروج بریتانیا از اتحادیه را به آسان ترین شرایط، ممکن سازد. اما پیش نویس خروج باعث موجی از استعفا در حکومت وی شد و او را در برابر حزب خود قرار داد.
دیوید دیویز وزیر سابق امور خروج از اتحادیه اروپا روز جمعه بیان کرد که پارلمان بر ضد پیش نویس توافق خروج از اتحادیه رای خواهد داد و بر می ملزم می دارد در توافق صورت گرفته با اروپا تجدید نظر نماید.
گزارش ها حاکی از آن است که قضیه خروج از اتحادیه اروپا همچنان نامعلوم است و سناریوهای مختلفی برای این مساله محتمل است: از جمله اینکه احتمال می رود که پارلمان بریتانیا این توافق را بپذیرد، یا اینکه می منصب خود را از دست دهد، یا اینکه بریتانیا بدون هیچ توافقی از اتحادیه خارج شود، یا در نهایت رفراندم دیگری اجرا شود.
این در حالی است که قرار است سران اروپایی روز ۲۵ نوامبر برای امضای توافق صورت گرفته برای خروج بریتانیا گردهم آیند.
از سوی دیگر برای برکناری می از نخست وزیری باید اکثریت حزب محافظه کار که تعداد آنها ۳۱۵ عضو است رای مثبت دهند. البته در صورت موفقیت می در ادامه نخست وزیری پیش بینی می شود توافق او با اروپا به مرحله اجرا برسد، اما در صورت برکناری او نخست وزیر جدیدی انتخاب خواهد شد که از میان نامزدهای دو حزب انتخاب برگزیده می شود.
البته می برای ادامه کار نیاز دارد تعداد ۱۰ رای مثبت از حزب وحدت گرا و تعدادی از آرای حزب کارگر را بدست آورد تا نقص موجود در جبهه خود را برطرف کند. اما در صورتی که پارلمان توافق کنونی را رد نماید در این صورت می ملزم است مذاکرات جدیدی را با اروپا از سر گیرد و در توافق اولیه کنونی تجدید نظر کند.