پاریس: سازوکار تجارت با ایران چند روز دیگر آغاز می‌شود

پاریس: میشال ابو نجم

چهار ماه پیش ۳ کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) به اضافهٔ وزیر خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا اعلام کردند در سایهٔ تصمیم ترامپ برای تحریم ایران سعی در ایجاد سازوکار جدید مالی با ایران هستند.
به گزارش الشرق الاوسط، بعد از ۱۲۰ روز مذاکره میان کشورهای اروپایی و ایران، روز گذشته جان لودریان وزیر امور خارجهٔ فرانسه اعلام کرد که هدف این سازوکار تسهیل تجارت با ایران با ارزهایی غیر از دلار و دور زدن تحریم است و از چند روز آینده آغاز می‌شود اما تاریخ دقیق آن را اعلام نکرد.
بر اساس اطلاعات موجود سه کشور مذکور اخیراً بعد از مخالفت اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ راهی برای آمادگی این سازوکار پیدا کردند.
این سازوکار در پاریس ثبت خواهد شد و مدیریت آن را شخصی آلمانی برعهده خواهد داشت که هنوز مشخص نشده‌است و کشورهای اروپایی امضاکنندهٔ برجام طرف‌های این همکاری هستند.
اما اعلام این سازوکار به معنی آماده بودن آن برای اجرای فوری آن نیست؛ چرا که به نظر می‌رسد جزئیات فنی آن نیاز به مقدمه چینی دارد؛ بنابراین ایران چندماه باید صبر کند تا این طرح عملی شود.
برای این سازوکار یک صندوق احداث خواهد شد که درآمدهای نفتی ایران به آن ریخته می‌شود تا از طریق آن هزینهٔ کالاها و خدماتی که به ایران تقدیم می‌شود، پرداخت شود و برای دور زدن تحریم همهٔ این‌ها با ارزی غیر از دلار صورت می‌گیرد.
اما با این حال بسیاری از کارشناسان به موفقیت این طرح و توانایی آن برای جبران خسارت‌هایی که در نتیجهٔ تحریم به ایران وارد می‌شوند، شک دارند؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ از ترس تحریم از ایران خارج شده و فرصت برای پیوستن شرکت‌های کوچک فراهم شده‌است که سود چندانی برای ایران نخواهند داشت.
از سوی دیگر معافیت‌هایی که آمریکا به ۸ کشور داده‌است که از جملهٔ آنها دو کشور اروپایی ایتالیا و یونان است سه ماه دیگر به پایان می‌رسد و این یعنی ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای ایران و مشکلات آن برای تأمین بودجه‌اش.