آنکار از همکاری سعودی در خصوص تحقیقات مشترک پرونده خاشقجی خبرداد

واشنگتن: معاذ العمری
آنکارا: سعید عبدالرازق

تلاش‌های مشترک سعودی و ترکیه برای کشف ابهامات پرونده ناپدیدشدن جمال خاشقجی شهروند سعودی در استانبول ادامه دارد.
به گزارش الشرق الاوسط، با تأکید دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده بر نیاز آمریکا به سعودی در بیش از یک بخش و از جمله آنها مبارزه با تروریسم و مقابله با ایران، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به او اطلاع داده‌است که سعودی در این تحقیقات با آنها همکاری می‌کند.
وی همچنین افزود که ریاض متعهد به اجرای تحقیقی کامل و شفاف در خصوص ناپدیدشدن شهروند خود شده‌است.
روز گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد تحقیقات پادشاهی سعودی و ترکیه در خصوص پرونده خاشقجی روند درستی را طی می‌کند و براساس تعهدات رهبران سعودی پیش می‌رود.
وی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری «فاکس نیوز» اعلام کرد واشنگتن مذاکراتی با ریاض و آنکارا دارد و بر اهمیت اجرای یک تحقیق کامل و شفاف تأکید کرد که سعودی بر دقت در اجرای آن متعهد شده‌است.
وی همچنین اشاره کرد شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با وی صحبت کرده و به او اطمینان داده‌ که تحقیقات جدی و مستندی در حال اجرا است.
ترامپ به این شبکه گفت «ما به سعودی در جنگ با تروریسم و آنچه در ایران و دیگر مناطق اتفاق می‌افتد نیاز داریم».
وی در خصوص دوری آمریکا از سعودی که هم‌پیمان او در منطقه خلیج است گفت «چنین چیزی را نمی‌خواهم» و در این باره به ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در آمریکا اشاره کرد که بر پایه روابط با سعودی می‌چرخد.
وی عنوان کرد منتظر بازگشت وزیر خارجه از ریاض و آنکارا است. او در خصوص نتایج و شبهات پرونده جمال خاشقجی عنوان کرد انتظار می‌رود تا پایان هفته نتایج آن مشخص شود.
دونالد ترامپ همچنین خواستار ارائه فیلم‌هایی شد که ادعا شده‌است از آنچه بر سر خاشقجی آمده‌است پرده برمی‌دارد. وی در این باره اشاره کرد البته اگر واقعاً چنین فیلم‌‍‌هایی وجود داشته باشند.
گفتنی است برخی رسانه‌ها در حال تبلیغ وجود چنین فیلم‌هایی نزد مسئولان ترک است.
این سخنان ترامپ درست بعد از به پایان رسیدن سفر پمپئو به آنکارا بود که چند ساعتی با رجب طیب اردوغان در فرودگاه اسن‌بوغا در پایتخت ترکیه دیدار داشته است.
این دیدار با حضور مولود چاووش اوغلو ویزر خارجه ترکیه، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنتی ملی ترکیه و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه صورت گرفت.
بعد از این دیدار جامع، پمپئو با چاووش اغلو دیداری خصوصی نیز داشت که ۴۰ دقیقه طول کشید.
در این دیدار خصوصی در رابطه با موضوع ناپدیدشدن جمال خاشقجی، تحقیقات مشترک سعودی و ترکیه و دیگر پرونده‌ها بحث و گفتگو شد.
پمپئو تاکنون در خصوص این جلسه صحبتی نکرده‌است ولی به نقل از خبرگزاری «رویترز» وی در هواپیمایی که او را از آنکارا به بروکسل منتقل می‌کرد به خبرنگاران گفت «اردوغان توضیح داد که سعودی‌ها با تحقیقی که آنکار در حال انجام آن است همکاری کردند و ترکیه با سعودی تبادل اطلاعاتی خواهد کرد».
وی همچنین اضافه کرد «این تحقیق دو مرتبه به تأخیر افتاد ولی آن‌طور که به نظر می‌آید ترکیه کاملاً مطمئن است که سعودی برای کامل کردن تحقیق جامع و گسترده، اجازه همه کاری را به او می‌دهد.»
از سوی دیگر، شبکه «سی ان ان» بر تأکید پمپئو بر ضرورت دادن مهلتی چند روزه به سعودی برای اجرای تحقیقی جامع و کامل اشاره کرد.
به گزارش «سی ان ان» وزیر خارجه آمریکا همچنین عنوان کرده‌است که روابط مهم ملی و دولتی در زمینه مقابله با ایران که میان آمریکا و سعودی وجود دارد را باید لحاظ کرد.
پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای در خصوص دیدار پمپئو با خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز، شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد وی و عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی صادر کرد که پمپئو در آن راجع به مذاکراتی که با سعودی در رابطه با اهمیت تحقیق کامل و شامل داشته‌ تأکید کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه سعودی متعهد شد تحقیق جدی و مستندی ارائه دهد گفت آنها متعهد شدند که «دادستانی کل سعودی به نتایجی کامل و جامع که برای عموم شفاف باشد ارائه دهد».
وی همچنین اضافه کرد «رهبری سعودی در خصوص آنچه در کنسولگری‌اش در استانبول اتفاق افتاد اظهار بی‌اطلاعی کرد».
وی در خصوص نظرش در رابطه با این دیدارها گفت «به نظرم التزامی جدی از جانب سعودی برای کشف حقایق و تضمین تحقیق وجود دارد».
در این میان، روز گذشته بیانیه‌ای از جانب وزرای کشورهای هفتگانه (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحد آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا) صادر شد که در آن در رابطه با ناپدیدشدن خاشقجی اظهار نگرانی کرده و اعلام کرده بودند «همکاری میان سعودی و ترکیه را تشویق می‌کنیم و امیدواریم پادشاهی عربی سعودی تحقیقاتی جامع، مستند، شفاف و سریع آن گونه که اعلام شده‌است، ارائه دهد».