برخی مقامات تصمیم‌های خطرناکی گرفتند… و پنهانی به رئیس حمله کردند

واشنگتن: هبه المقدسی- لندن: الشرق الاوسط

رئیس جمهوری امریکا دونالد ترامپ به کتاب “وحشت؛ ترامپ در کاخ سفید” نوشته روزنامه‌نگار باب وود وارد که بخشی از آن در رسانه‌های امریکایی منتشر شد، حمله کرد و گفت که ” او افکار عمومی را فریب می‌دهد” و هدف از انتخاب این زمان تأثیر گذاشتن بر انتخابات میانه است.

با اینکه کتاب وود وارد اولین کتابی نیست که ریاست جمهوری ترامپ را به نقد می‌کشد اما شهادت این نویسنده انعکاس متفاوتی دارد آن هم برای نقش اصلی‌اش در رسوایی “واترگیت” که منجر به استعفای رئیس ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۴ شد. رئیس ترامپ در توئیتی نوشته ” آیا مایه شرمساری نیست که یکی از آنها مقاله یا کتابی بنویسد که در آن داستان سرایی کند و تصویری از کسی ترسیم کند که با حقیقت او در تضاد کامل باشد و بعد کارش را انجام دهد بی هیچ تاوان و هزینه‌ای؟”. او افزود” نمی‌دانم چرا سیاست‌مداران واشنگتن قوانین رسوایی را تغییر نمی‌دهند؟

همچنین رئیس جمهوری امریکا، راستگویی وود وارد را مورد تردید قرار داده و او را متهم کرده به نفع حزب دموکرات کار می‌کند. ترامپ واکنش مسئولان بلند پایه دولتش را روی صفحه توئیترش منتشرکرده و از آنها برای زیر سئوال بردن کتاب وود وارد تشکرکرده. از وزیر دفاع جیمز متیس که کتاب وود وارد را اثر کسی دانسته که قدرت تخیل بسیار بالایی دارد، تشکرکرد. همچنین بیانیه جان کیلی، مقام ارشد کارکنان کاخ سفید را که کتاب را خیالی عنوان کرده بود منتشر کرد.

همچنین سخنگوی کاخ سفید، سارا ساندرز عنوان کرد که این کتاب سرشار از داستان‌های ساختگی است. او در بیانیه‌ای که کاخ سفید سه‌شنبه شب منتشرکرد، گفته که کتاب چیزی جز داستان‌های به هم بافته نیست و بسیاری از داستان‌ها را کارکنان سابق نقل کرده‌اند که از ترامپ به خاطر اخراج‌شان از کاخ سفید کینه به دل دارند. کاخ سفید دراین بیانیه اضافه کرده، هدف کتاب نشان دادن چهره‌ای زشت از رئیس جمهوری است. این بیانیه یادآوری کرده که ترامپ نظام بروکراتیک را برای تحقق گام‌هایی بی سابقه برای مردم امریکا نادیده گرفته بود و چنین به نظر می‌رسد غیرمرسوم است اما او همیشه نتیجه می‌گیرد. کاخ سفید دموکرات‌ها و “متحدان” رسانه‌ای شان را مورد سرزنش قرارداده.

ژنرال کیلی نیز این ادعا را که او در ماه می ترامپ را “احمق” لقب داده بود بی اساس خواند و گفت، ساعت‌های زیادی را با رئیس جمهوری می‌گذراند و رابطه‌شان “شفاف و محکم” است.

 کیلی افزوده:” من به رئیس جمهوری و برنامه‌هایش و کشورمان وفادارم و این تلاش رقت انگیز دیگری است برای خراب کردن چهره اطرافیان رئیس ترامپ و منحرف کردن اذهان از موفقیت‌های فراوان دولت است”.

از طرفی دیگر ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع با صدور بیانه‌ای گفته او کلماتی را که در کتاب نوشته شده، علیه رئیس جمهور به زبان نیاورده. او گفته: در حالی که در پیش گرفتن سیاسیت مسئولانه… به طور طبیعی آشفته است اما لازم است. باید از همه فرضیه‌ها بگذریم تا به گزینه بهتر برسیم. با آغوش باز از این بحث و رقابت آزاد افکار استقبال می‌کنم. در مدت زمانی کمتر از یک ماه، این بحث و جدل‌ها و طرح افکار به نتایج مهمی رسیده، از جمله نابودی شبه کامل داعش و مشارکت فعال و بی سابقه برای تقسیم مسئولیت‌ها با متحدان‌مان در ناتو و بازگرداندن اجساد سربازان امریکایی از کره شمالی و بهبود آمادگی نیروهای مسلح ما. سیاست دفاعی ما با حمایت دو حزب در کنگره روبه رو شده است”.

صدها ساعت مصاحبه

روزنامه “واشنگتن پست” بخش‌هایی از کتاب را که ۱۱ سپتامبر آینده منتشرمی‌شود، چاپ کرده که در آن وود وارد چهره‌ای تاریک از روزهای کارکنان کاخ سفید ترسیم کرده است. کتاب “وحشت” در ۴۴۸ صفحه شامل گفت‌وگوهای عمیق با مسئولین دولتی و دیگر مقامات بلند پایه است. وود وارد گفته، کتابش براساس گفت‌وگوهایی با شرکت کنندگان و شاهدان اصلی بنا شده که صدها ساعت به طول کشیده و همه آنها به طور مستقییم درگیر ماجراهایی بوده‌اند که در کاخ سفید اتفاق می‌افتاده. او نامی از منابعش نبرده است. همچنین کتابش براساس خاطرات و اسناد دولتی نوشته شده و به گفته روزنامه امریکایی وود وارد، یکی از سردبیران واشنگتن پست تلاش کرده با استفاده از واسطه‌های متعدد با ترامپ گفت‌وگویی بکند اما به نتیجه نرسیده بود.

به نوشته واشنگتن پست، وود وارد در این کتاب از”شوکی” سخن گفته که به گروه امنیت ملی ترامپ وارد شده که از “ضعف” رئیس در کنجکاوی و آگاهی از مسائل جهانی و رنجشش از دیدگاه‌های مسلط رهبران ارتش و  مقام‌های اطلاعاتی ناشی می‌شده است. این کتاب همچنین به عصبانیت و خشم رئیس جمهوری از معاونان و اعضای دولت پرداخته است. نقل شده که ترامپ به راس وزیر بازرگانی، یکی ازسرمایه‌داران بزرگ که هشت سالی از او بزرگ‌تر است، گفته:” من به تو اعتماد ندارم. نمی‌خواهم هیچ مذاکره‌ای انجام بدهی… از مرحله موفقیت گذشتی”.

مدیریت تصمیم کشتن اسد

وود وارد در کتابش می‌نویسد، وزیران و دیگر مسئولان بلند پایه بر “مدیریت خشم ترامپ” کار کردند و از این میان به متیس و گاری کوهن مشاور عالیرتبه اقتصادی سابق رئیس جمهوری اشاره می‌کند که در بخش کنترل تصمیم‌های به قول خودشان خطرناک فعالیت می‌کردند. یکی ازعملیات مدیریت تصمیم‌های خطرناک در بحران سوریه اتفاق افتاد. بعد از اینکه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در آوریل ۲۰۱۷ با استفاده از سلاح شیمیایی به مردم عادی حمله کرد، ترامپ با متیس تماس گرفت و گفت تمایل دارد آن حاکم مستبد کشته شود. عین عبارت او به نقل از وود وارد” بگذار بکشیمش. بگذار تمامش کنیم، خیلی از آنها را بکشیم”. متیس به رئیس گفت به زودی این کار می‌کند، اما پس از پایان مکالمه به یکی از معاونان بلند پایه‌اش گفت:” هیچ کدام از این کارها را نمی‌کنیم. رفتارمان متوازن‌تر خواهد بود”. و گروه امنیت ملی گزینه حمله هوایی بسیار رایج را انتخاب کرد و ترامب سرانجام دستور اجرای آن را داد.