در حالی که تحولات اوکراین این روزها به شدت سرعت گرفته و به مرحله حساسی رسیده است، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که مسکو تمامیت ارضی اوکراین را به چالش نمی‌کشد و در پی به راه انداختن جنگ نیست .

به گزارش صدای روسیه، “گریگوری کاراسین”، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت: “ما می‌خواهیم که اوکراین کشوری با ثبات و سعادتمند باشد.”

از سوی دیگر “الکسی پوشکف”، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه گفت: “کشورهای غربی نمی‌توانند به دلیل بحران اوکراین، روسیه را در جامعه بین‌المللی تضعیف و منزوی کنند.”

پوشکف در گفتگو با اینترفاکس تاکید کرد: “برداشت من این است که تمام حرف‌هایی که درباره منزوی کردن بین‌المللی روسیه مطرح می‌شود، سازنده نیست. این اصلا ممکن نیست که شما بتوانید روسیه را منزوی کنید.”

وی در ادامه سخنان خود گفت: “تمام تلاش‌های کشورهای غربی برای منزوی کردن روسیه محکوم است و چنین تحرکاتی جوابگو نیست. گمان می‌کنم که سیاستمداران غربی نمی‌توانند و نباید که چشم بر روی مشکلات اخیر اوکراین ببندند. رهبران کشورهای غربی باید اذعان کنند که مردم در بیشتر شهرهای اوکراین از به رسمیت شناختن مشروعیت مقام‌های فعلی اوکراین در این اقدامات دولت مستقل در کی‌ِیف امتناع می‌کنند.”

از سوی دیگر یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر سابق اوکراین که به تازگی از زندان آزاد شده است در بیانیه‌ای گفت: “اوکراین و جهان باید سریع و هماهنگ تلاش کنند تا جلوی نمایش تجاوز بی‌سابقه روسیه به اوکراین را گرفته و تمامیت ارضی اوکراین را حفظ کنند.”

تیموشنکو همچنین از پارلمان اوکراین خواست تا به سرعت نشستی اضطراری برگزار کند.

در این میان واشنگتن در واکنش به تحولات اوکراین و اعمال فشار بر روسیه خواستار اعزام ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به اوکراین شده است.

دولت آمریکا در واکنش به آنچه “تحولات نگران‌کننده اوکراین” نامیده خواستار اعزام فوری ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به اوکراین شده است.

این درخواست در حالی مطرح شده است که طبق اعلام قبلی،‌ جان کری وزیر خارجه این کشور قرار است امروز وارد کی یف شود.

پیشتر نیز یک مسؤول آمریکایی اعلام کرده بود که روسیه توانسته است به ‌طور کامل بر شبه‌جزیره کِریمه سیطره یابد.

صبح امروز نیز خبری منتشر مبنی بر اینکه دولت خودمختار این منطقه یک نیروی دریایی مستقل ایجاد کرده است. فرماندهی این نیرو بر عهده دنیس برزووسکی فرمانده معزول نیروی دریایی اوکراین است.

خبرگزاری ها روز یکشنبه هم اعلام کردند که بسیاری از نظامیان و واحدهای ارتش اوکراین در کِریمه از ارتش این کشور جدا شده و به نیروی دفاعی مستقل این منطقه پیوسته ‌اند.

دکتر علی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، درباره وقایع اخیر اوکراین به شرق پارسی گفت: “من معتقدم که ماجرای تنش ها در اوکراین به این زودی ها فرو نخواهد نشست و گستردگی سنگین آن ادامه خواهد داشت. ”

وی افزود: “اعتراضاتی صورت گرفت اما با مداخله غربی ها و بهانه عضویت در اتحادیه اروپا ماجرا را وخیم تر کرد به طوری که اکنون روسیه وارد پروژه نظامی شده است. روس ها معتقدند که علیه رئیس جمهور پیشین کودتا شده و این اقدام را نا مشروع و غیر قانونی قلمداد می کنند. همچنین حضور نظامی در منطقه کریمه به بهانه حمایت از روس تبار های این منطقه خط و نشانی برای غرب محسوب می شود”.

وی گفت: “دریای سیاه و منطقه کریمه که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت آن روس تبار هستند، برای روسیه از نظر ژئوپولیتیکی بسیار مهم است و روسیه به این سادگی ها نیز اجازه نمی دهد که اوکراین به دو بخش شرقی و غربی تبدیل شود.”

دکتر بیگدلی خاطر نشان کرد : ” من در سر کلاسهایم این ضرب المثل را می گویم که روس ‌ها با قاشق چای خوری پای دیوار چین می ‌نشینند و دیوار چین را پایین می ‌ریزند اما آمریکایی‌ ها با انفجار بمب این کار را انجام می ‌دهند. این بدین معنی است که روسها با دقت و حوصله اما در موقع لزوم با خشونت تمام به اهدافشان می رسند. پوتین اخیرا اعلام کرد که آمریکا و غرب حق دخالت ندارند حتی اگر شورای امنیت نیز قطعنامه ‌ای صادر کند. لذا آمریکا و غربی ها متوجه شدند که نباید خیلی با روسها سر به ‌سر بگذارند. اما باید به این نکته توجه داشت که مخالفان می خواهند از زیر سلطه روسها به هر قیمتی شده بیرون بیایند”.

این تحولات در حالی رخ می دهد که کشورهای غربی به دنبال اعمال فشار هرچه بیشتر بر مسکو هستند تا مقامات کرملین را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود درباره اوکراین و منطقه کِریمه کنند.

پیشتر مجلس دومای روسیه به دولت این کشور برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین به منظور حفاظت از شهروندان روسی و منافع آن‌ها در این کشور مجوز داده بود.

در این میان، ارزش روبل روسیه پس از تشدید تنش سیاسی اوکراین، به رکورد پایین جدیدی در برابر دلار و یورو رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روبل با ۲٫۵ درصد کاهش به ۳۶٫۵ در برابر هر دلار رسید. در برابر یورو نیز ۱٫۵ درصد کاهش یافت و به ۵۰٫۳۰ سقوط کرد.

این کاهش در پی اتخاذ سیاست پولی سخت گیرانه از سوی بانک مرکزی روسیه و افزایش نرخ بهره کلیدی از ۵٫۵ به هفت درصد روی داد.

به گفته تحلیلگران، با افزایش احتمال رویارویی نظامی روسیه و اوکراین، سرمایه‌گذاران فروش سهام روسی را آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش بی بی سی، معامله‌گران در مسکو تلاش می‌کنند معاملاتشان را در هر قیمتی واگذار کنند.

در این بین کشورهای گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن،انگلیس و آمریکا اعلام کرده اند آماده اند پشتیبانی مالی قوی برای اوکراین فراهم کنند.