تلاش برای برگزاری جلسه بین عون و جعجع

1419377580486986700

«الشرق الأوسط» از برخی منابع آگاه فرانسوی اطلاع یافت که جان فرانسوا جیرو، مسؤل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه، روز پنجم ژانویه آینده، به ریاض و تهران سفر کرده و از آنجا عازم واتیکان خواهد شد، تا پرونده ریاست جمهوری لبنان، که بعد از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در ماه می گذشته راکد مانده بود را به حرکت در آورد.

این منابع توضیح دادند که با توجه به نشان دادن «نرمش» از سوی تهران در این پرونده و همچنین پرونده بحران سوریه، پس از تأیید تلاشهای روسیه که بر آغاز گفتگوی سوری- سوری سعی دارد، اینک فرصت برای خروج از راه مسدود شده ریاست جمهوری لبنان وجود دارد.

در همین زمینه، برخی منابع دیپلماتیک عربی از «گله مندی شدید » واتیکان از طبقه سیاسی مسیحیان لبنانی خبر داده و گفتند که واتیکان آنها را مسؤل بوجود آمدن این خلاء ریاست جمهوری می داند. این منابع افزودند که واتیکان در حال یافتن «راه حل» برای این بحران است.

از سوی دیگر، احزاب مسیحی در تلاشند تا دیداری بین دو نامزد ریاست جمهوری، یعنی میشل عون رئیس جمعیت «تغییر و اصلاحات»، و سمیر جعجع رئیس حزب «نیروها» برگزار کنند، تا توپ انتخابات ریاست جمهوری را به زمین بازی مسیحیان باز گردانند. برخی منابع اعلام کردند این دیدار به زودی زود و احتمالاٌ در فاصله بین جشنهای میلاد مسیح و سال نو میلادی صورت خواهد گرفت.

.