مشاور هادی: نیروی مؤثره دولت مخالف بازگشت به کویت است

سربازان یمنی وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در حال همراهی کردن کاروان اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل هنگام ورود به صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سربازان یمنی وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در حال همراهی کردن کاروان اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل هنگام ورود به صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

برخی کشورهای حامی روند صلح در یمن، برای مهار اختلافاتی که اخیراً میان دولت یمن و اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن به دنبال «نقشه راهی» که بدون توافق با دولت برای حل بحران پیشنهاد کرده بود به وجود آمده بود، تلاش های دیپلماتیک را آغاز کردند.

در همین چارچوب، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن روز گذشته با معاونان سفیران آمریکا و انگلیس دیدار کرد و دیدگاه دولت درباره بازگشت به میز مذاکرات را به آن ها ابلاغ کرد.

عبد العزیز جباری، مشاور رئیس جمهور و معاون نخست وزیر گفت دولت با نمایندگان تعدادی از کشورهای حامی صلح، از جمله معاونان سفیران انگلیس و آمریکا تماس داشت و دیدگاه خود را درباه «نقشه راه» پیشنهاد شده از فرستاده سازمان ملل به آن ها ابلاغ کرد. جباری به «الشرق الأوسط» گفت، دولت تا کنون برای بازگشت به مذاکرات کویت تصمیم نگرفته است، اما نیروهای اصلی و تأثیر گذار سیاسی در یمن به دولت توصیه کردند در مذاکرات شرکت نکنند. جباری ادامه داد، روش برخورد سازمان ملل با قضیه یمن باید تغییر کند و دو طرف را به اجرای بندهایی که بر آن ها توافق کرده و امضا کرده اند ملزم کند که از جمله آن ها آزادی بازداشت شدگان و باز کردن گذرگاه های امن و تسلیم اسلحه است.

از سوی دیگر، اسماعیل ولد الشیخ روز گذشته به صنعا رسید. وی تلاش دارد از فروپاشی تلاش های سازمان ملل برای برگزاری دور دوم مذاکرات در کویت، که قرار بود فردا جمعه از سر گرفته شود، جلوگیری کند. یک منبع یمنی نزدیک به دو طرف درگیر به «الشرق الأوسط» گفت، مذاکرات ولد الشیخ در صنعا ، ممکن است منجر به عقب نشینی شبه نظامیان از برخی مناطق مهم طی دو روز آینده شود، که این امر در راستای توافقات انجام شده در کویت می باشد. این منبع توضیح داد: «حوثی ها از آزادی بازداشت شدگان، به خصوص ژنرال محمود سالم الصبیحی وزیر دفاع و تعدادی از فرماندهان نظامی و سیاسی همراه وی، سرباز می زنند، اما از برخی مناطق عقب نشینی خواهند کرد». این منبع برگزاری مذاکرات را بعید ندانست اما احتمال داد زمان آن به تأخیر بیفتد.