یک فرمانده نظامی آمریکایی در ترکیه برای بررسی «منطقه امن»

عناصری از «جیش الفتح» در حال پرتاب موشک به سوی نیروهای نظامی سوریه در حومه لاذقیه – عکس از گیتی

عناصری از «جیش الفتح» در حال پرتاب موشک به سوی نیروهای نظامی سوریه در حومه لاذقیه – عکس از گیتی

در حالی که ترتیبات بین المللی برای آماده سازی فهرستی از سازمان های تروریستی در سوریه، در پاسخ به نشست «ژنو ۲»، ادامه دارد، خالد خوجه رئیس ائتلاف مخالفان سوریه روز گذشته از «جبهه النصره» خواست تا ارتباط خود را با «القاعده» قطع کند. وی همچنین از تمامی  جناح های سوریه خواست به مسیر ملی که انقلاب با آن آغاز شد پایبند باشند.

اظهارات خوجه در شامگاه دیدار با استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل با جناح های سوری در ترکیه برای بررسی اجرای تصمیمات نشست «ژنو ۲» صورت گرفت. برخی منابع از ائتلاف گفتند که از سوری هایی که به اجبار به صفوف سازمان های تروریستی پیوستند  خواسته شد که از این گروه ها دور شوند.

در همین راستا، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات دیدار کرد. وی همچنین با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی ملاقات کرد. برخی منابع گفتند که سفر کری در راستای تلاش  برای تشکیل هیئتی از مخالفان سوری، برای مشارکت در مذاکرات با نظام صورت می گیرد.

همزمان با سفر جان کری، ژنرال پال سیلوا، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، برای انجام مذاکراتی با یاشار گولر همتای ترک خود به ترکیه سفر کرد، تا تلاش های مشترک برای مبارزه با سازمان داعش، و برپایی منطقه ای امن بدون تروریسم، را مورد بحث و بررسی قرار دهد.