عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری ها در ایران، چهارشنبه این هفته به پوشش وسیع مراسم صبحگاه مشترک ارتش و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) در تهران پرداختند، اما آنچه از این مراسم مخابره شد بیش از هر چیز عکس های فراوان است که البته خود نکات قابل توجهی را به همراه داشت.

آنچه بیش از هر چیز در این مراسم خودنمایی می کرد تاکید بر خودروهای ضد شورش بود که کاربرد آنها «عملیات رزمی و دفاع شهری» عنوان شده است.

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سردار حسن کرمی به عنوان فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در این مراسم با اشاره به اینکه تجهیزات جدیدی متناسب با «سیاست بازدارندگی و آمادگی در بحران» به این یگان افزوده شده، گفت: تجهیزات دیگری نیز به این یگان ویژه اضافه خواهد شد.

نکته قابل توجه، اشاره این افسر نیروی انتظامی ایران به وظیفه کنترل اغتشاشات بود. وی در اظهاراتش از اعطای وظیفه عملیات رزمی و دفاع شهری و امنیت امداد و نجات به یگان ویژه خبر داد و گفت: «در این خصوص آموزش‌های لازم به ماموران یگان‌های ویژه داده شده و ما آماده اجرای ماموریت‌ها در کنار ماموریت اصلی‌مان یعنی کنترل اغتشاشات هستیم.»

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

تجهیزات مختلف نظامی و ضد اغتشاش که در این مراسم به نمایش گذاشته شد و عکس های آن را خبرگزاری های مختلف ایرانی منتشر کرده اند، سخنان این فرمانده نظامی در ایران را تایید می کند.

گفته می شود بسیاری از این تجهیزات و به ویژه خودوها در جریان مقابله با تظاهرات مردمی سال ۸۸ مورد استفاده قرار نگرفته بود، اما اظهارات این افسر نظامی حاکی از آنست که نیروهای انتظامی ایران قصد دارد در صورت اغتشاش مشابه در آینده به شکل دیگر و در واقع با شدت بیشتری با آن برخورد کند.

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

بر روی اغلب خودروهایی که در این مراسم به نمایش در آمد، موارد استفاده آن درج شده است.

از جمله این تجهیزات می توان به خودروی آب پاش سنگین با قدرت پاشیدن آب با فشار بالا تا فاصله ۷۰ متر و دوربین مداربسته، خودروی «فاتق» برای حمل نیرو و مقاوم در برابر آتش و انفجار، خودروی «راتق» دارای برجک تیراندازی، دکل دوربین و مقاوم در برابر گلوله های تا ۷/۶ میلیمتری، خودروی«صاعقه» با قدرت فلش بالا برای مختل کردن موقت بینایی اغتشاشگران و دیگر تجهیزات انفرادی ضد شورش اشاره کرد.

یکی از خودروهای خاص ضد شورش که به کارگیری آن کمتر در جریان مقابله با شورش های خیابانی در کشورهای دیگر گزارش شده، خودروی صاعقه است که ظاهرا می تواند بینایی معترضان را برای مدتی دچار اختلال کند.

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

در سال های اخیر و به ویژه پس از اعتراضات مردمی پس از انتخابات ۸۸، اخبار تقویت و تجهیز یگان ویژه نیروی انتظامی ایران به صورت گسترده تری منتشر شده است.

به نظر می رسد هدف از این کار قدرت نمایی مقامات انتظامی درباره امکانات ضد شورش و در واقع تاکید بر بازدارندگی این کار به ویژه پیش از مقاطعی حساس مانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بوده است.

سردار کرمی، در این مراسم همچنین با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی یگان ویژه، “کنترل اغتشاشات” است درباره ماموریت‌های جدید چنین توضیح داد: «ماموران یگان ویژه انواع فنون رزمی و استفاده از انواع اسلحه را آموزش دیدند تا در مواقع خاص و باتوجه به تهدیدات بیرونی بتوانند از این توانایی استفاده کنند.»

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

این فرمانده ارشد ناجا همچنین تصریح کرد که «پیش از این یگان‌های ویژه فاقد سلاح جنگی بود»، سخنانی که می تواند به این معنا باشد که ماموریت های جدید این یگان، استفاده از سلاح جنگی در عملیات شهری را هم شامل خواهد شد.

این در حالی است که سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران، تیرماه سال ۹۱ تاکید کرده بود که «یگان ویژه مامور سرکوب نیست بلکه یک واحد مردمی،حزب اللهی و ولایت مدار در میدان برای مهار مسئله است.»

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

وی از سوی دیگر خطاب به ماموران یگان ویژه گفته بود: «با قدرت و صلابت یگان شماست که گردنکشان، اوباش و مجرمان جرات ندارند امنیت جامعه را به مخاطره بیندازند.»

نام یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران یا همان یگان «نوپو» از سال ۸۸ به بعد و با نقش‌آفرینی فعال در سرکوب اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از پیش مطرح شد. عموما تصور می شود نوپو اختصار کلمات «نیروهای ویژه پاسدار ولایت» است، اما در اصل این کلمه ترکیبی اختصاری برای «نیروهای ویژه پاد وحشت» است.

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

مانورهای عمومی یگان‌های ویژه و پوشش وسیع رسانه‌ای آنها از جمله سیاست‌های سال‌های اخیر این بخش از نیروی انتظامی در ایران که تا سال‌ها اطلاعات چندانی درباره ماهیت و چگونگی عملکرد آن‌ وجود نداشت.

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

سردار کرمی در چارچوب تقویت این نیروها در دیماه سال ۹۱ و در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری گفته بود که برای اولین بار زنان هم به یگان ویژه راه پیدا می‌کنند؛ زنانی که به گفته او از نظر قدرت جسمانی و بدنی افرادی ورزیده و چابک هستند و در بخش‌های شناسایی، عملیات، دستگیری، انتقال و بازجویی‌ها به کار گرفته خواهند شد.

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم

عکس از خبرگزاری تسنیم