واشنگتن دیدار سفیرش با فرماندهان نظامی در شب کودتا را تکذیب می کند

ترک ها با لباس سنتی عثمانی هنگام شرکت در تظاهرات «حمایت از دموکراسی» در استانبول – عکس از رویترز

ترک ها با لباس سنتی عثمانی هنگام شرکت در تظاهرات «حمایت از دموکراسی» در استانبول – عکس از رویترز

روز گذشته شهر استانبول در ترکیه شاهد تظاهراتی میلیونی بود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پایان تظاهرات «حمایت از دموکراسی» که  در ۱۵ ماه  جولای گذشته بعد از کودتای نافرجام در میادین تمام استان های کشور برگزار شده بود برای آن فراخوان داده بود.

دراین تظاهرات میلیونی که با تشریفات عثمانی انجام شد، اردوغان رئیس جمهور، بینعالی ییلدریم نخست وزیر، و اسماعیل قهرمان رئیس پارلمان ترکیه، و همچنین کمال کلیچدار اوغلو رئیس حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق، و دولت بهشلی رئیس حزب اپوزیسیون جنبش ملی شرکت داشتند، اما از «حزب دموکرات مردمی» کرد، که اردوغان آن را به حمایت از سازمان «پ.ک.ک» و تروریسم در ترکیه متهم می کند دعوت نشده بود.

سخنان سخنرانان در این تجمع بر این موضوع تمرکز داشت که این تظاهرات نشاندهنده اراده ملت است.

در همین راستا، سفارت آمریکا در آنکارا روز گذشته بیانیه ای منتشر کرد و در آن تمامی ادعاهایی که رسانه های دور و نزدیک به دولت ترکیه، درباره دیدار جان باس سفیر آمریکا در آنکارا با افسران بلند پایه در چهاردهم ماه جولای گذشته، یعنی یک شب پیش از کودتای نافرجام منتشر شده است را تکذیب می کند. در بیانیه سفارت آمریکا آمده است، اخباری که منتشر شد، جعلی و ساختگی است و روزنامه نگارانی که این اخبار را منتشر کردند کلاهبردار هستند.