کشتی تجاری ایرانی - عکس از وبسایت شفقنا

کشتی تجاری ایرانی – عکس از وبسایت شفقنا

یک مقام بازرگانی ایرانی گفته است مجموع ارزش تجارت خارجی کالاهای غیرنفتی ایران در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۶۲ میلیارد دلار رسیده است.

محمدمهدی نهاوندی معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گو با ایرنا گفته است که از ابتدا تا پایان سال ۹۲ ارزش واردات کالاهای غیرنفتی به ایران، ۳۲ میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار و ارزش صادرات غیرنفتی به ۲۹ میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرده است که مهم ترین بازارهای هدف صادراتی ایران را بازار های پیرامونی از جمله عراق، امارات عربی متحده، افغانستان و چین تشکیل می دهند.

این مقام بازرگانی در ایران همچنین ابراز امیدواری کرده است که تداوم حمایت ها و تصمیم گیری هایی که در دستور کار دولت ایران است، زمینه رشد قابل توجه صادرات را فراهم کند.

از سوی دیگر دکتر پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، درباره وضعیت تجاری ایران به شرق پارسی گفت : «در بحث اقتصادی شاخص های متعددی برای بهبود وضعیت اقتصادی می توان در نظر گرفت. اما باید به این مورد توجه داشت که هیئت های مختلف تجاری و سیاسی طی چند وقت اخیر به تهران آمدند که چندان هم تعجب برانگیز نبود. آنها به دنبال این بودند که فضای بعد از گسستن تحریمها را ارزیابی کرده تا زمینه سازی برای آینده آماده گردد. در حالی که ما هنوز خارج از سازمان جهانی تجارت هستیم».

وی افزود: «با این وجود فعالان اقتصادی در این مدت سعی کردند که وضعیت تجاری ایران را بهبود بخشند. آمار ارائه شده چندان جذاب نیست اما در صورتی که در سال جدید فضای سیاسی لطمه نبیند می توان انتظار وضعیت بهتر از این را داشت، چرا که درهای اقتصاد دنیا دوباره به روی تعامل با اقتصاد ایران گشوده شده است».

اما سارا بازوبندی استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه ریجنتز در لندن در این باره به شرق پارسی گفت: «این رقم نشان از آن دارد که طی برنامه های ۵ ساله دو تا چهارم هم سهم صادرات غیرنفتی ایران کاهش داشته، که نشان می دهد که خارج از بحث تحریم ها این کشور چندان موفق نبوده صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد.»

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، «جزییات توافق نامه نوامبر ۲۰۱۳ ژنو که میان ایران و ۵+۱ بسته شد نشان می دهد که عمده ترین امتیازی که به ایران داده شده بازگشت سرمایه های ایران به این کشور است که هنوز به تهران هم نرسیده است. محض رسیدن به ایران هم این مبلغ تنها صرف هزینه های عقب مانده دولت در بخش های مختلف خواهد شد، در حالی که باید از آن برای سرمایه گذاری در صنعت برای بهبود وضعیت بخش صنعتی در کوتاه مدت بهره برد.»

واحد اطلاعات اکونومیست در اواخر سال ۱۳۹۱ در گزارشی پیش بینی کرده بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی ارزش تجاری ایران به بیش از ۶۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

اکونومیست باور دارد که در سال ۲۰۱۴ میزان تجارت ایران به بیش از ۶۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد.

صندوق بین المللی پول نیز در گزارش اخیر خود برآورد کرده است که ایران همچنان تراز تجاری مثبت خود را حفظ خواهد کرد. تراز تجاری ایران برای سال ۲۰۱۳ ، سه و شش دهم درصد و برای سال ۲۰۱۴ ، یک و ۹ دهم درصد پیش بینی شده است.

از سوی دیگر آخرین آمار گمرک ایران که در ۲۸ اسفند منتشر شده حکایت از این دارد که صادرات ایران در سال ۱۳۹۲ به فراتر از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲٫۵۹ درصد کاهش را نشان می دهد.