نتایج پژوهش جدیدی نشان می دهد تبلیغات حکومتی ایران در فضای مجازی در جهان بیش از گمانه زنی ها است.

کانال های گسترده ای از پایگاه های اینترنتی بی نام و نشان و حساب های فراوان در شبکه های اجتماعی با یازده زبان زیر نظر حکومت ایران اداره می شود.

«فیس بوک» و چندین شرکت دیگر هفته گذشته اعلام کردند صدها حساب کاربری، بخشی از پروژه حکومتی در ایران برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی کشورهای دیگر بوده است.

به گفته  رویترز این پژوهش به ده ها سایت و ده ها حساب کاربری حکومتی در فیس بوک و اینستاگرام و توییتر و یوتیوب اشاره کرده است.

شرکت امنیت وب فایبر آی در آمریکا و شرکت امنیت سایبری کلر اسکای اسراییل با بررسی گزارش رویترز اعلام کردند برخی فاکتورهای فنی نشان می دهند که اتحادیه بین المللی رسانه های مجازی هم بخشی از این کارزار بوده است. هفته گذشته فیس بوک و توییتر و گوگل بخشی از سایت های این اتحادیه را هم بستند.

اتحادیه بین المللی رسانه های مجازی همواره مطالبی از رسانه های حکومتی ایران یا دیگر کانال های اینترنتی هوادار حکومت بدون ذکر منبع همچون شبکه پرس تی وی و خبرگزاری فارس و شبکه حزب الله لبنان (المنار) منتشر می کند.

شبکه پرس تی وی و خبرگزاری فارس و کانال المنار و مسئولان ایران هنوز به این اقدام شرکت های یاد شده واکنش نشان نداده اند. هفته گذشته، هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل ضمن رد این اتهامات گفت صحبت از وجود چنین کارزاری «ادعای پوچی» است.

این کارزار فعالیت های تبلیغاتی گسترده و گمراه کننده دوباره توجه را به این مساله معطوف کرده که چطور گروه های وابسته به حکومت از شبکه های اجتماعی در راستای فریب دادن کاربران و ترویج رویکرد ژئوپلیتیکی خود سوءاستفاده می کنند و اینکه شرکت های فناوری نمی توانند  امنیت حساب کاربران خود را در برابر دخالت سیاسی ارتقا دهند.

جای نان کارو سخنگوی فیسبوک گفت حساب ها و صفحه های فیسبوکی کاربران در ارتباط با حکومت ایران در دست بررسی هستند و روز سه شنبه حساب های بیشتر مسدود شدند.

او افزود «بررسی در این باره ادامه دارد و تحقیق برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه پیدا می کند. خوشحالیم از اینکه می بینیم داده هایی که توسط ما و دیگران در هفته گذشته ارایه شدند منجر به افزایش توجه به این حساب های جعلی شده است».

روز دوشنبه شرکت توییتر هم اندکی پس از درخواست رویترز برای اظهارنظر مسئولان این شرکت در این باره در توییتی گفت این شرکت ۴۸۶ اکانت توییتری را به دلیل عدم رعایت شرایط قوانین توییتر مسدود کرد. با این حساب، در مجموع ۷۷۰ حساب در توییتر بسته شده اند.

شرکت گوگل هم در این باره اظهار نظر نکرد. گوگل به دنبال تماس رویترز با مسئولان شرکت در این خصوص اقدام به بستن کانال یوتیوب اتحادیه بین المللی رسانه های مجازی نمود. روز سه شنبه، نوشته ای بدین مضمون روی کانال یوتیوب منتشر شد که «این کانال به دلیل عدم رعایت قوانین یوتیوب مسدود شد».

اتحادیه بین المللی رسانه های مجازی هنوز واکنشی به گزارش  رویترز پیرامون فعالیت در شبکه های اجتماعی از خود نشان نداده است.

البته، اهداف این اتحادیه علنا در صفحه اصلی سایت منتشر شده است. این سازمان که مقر آن در تهران قرار دارد اعلام کرده که «مقابله با اقدامات استکبار جهانی و صهیونیسم» از جمله اهداف راه اندازی تشکیلات یاد شده است.

کانال ها و شبکه های وابسته به اتحادیه بین المللی رسانه های مجازی از جمله یوتیوب و اپلیکیشن های موبایلی و صفحه کاریکاتور به انتشار مطالب از رسانه های حکومتی ایران و دیگر ارگان های هوادار و حامی دیدگاه های ژئوپلیتیکی ایران می پردازند.

به گفته کارشناسان اتحادیه بین المللی رسانه های مجازی یک نهاد چند زبانه بوده و مطالب این ارگان به زبان های انگلیسی و فرانسوی و عربی و فارسی و روسی و ترکی و اسپانیایی و اردو و پشتو و هند و ترکی آذربایجانی منتشر می شوند. برخی از پایگاه های رسانه ای با ادعای اینکه شبکه های داخلی آمریکایی و انگلیسی هستند محتوای منتشر شده را بازنشر می کنند.