نقشه ایران و پاکستان

نقشه ایران و پاکستان

تلویزیون پاکستانی «سما» و نشریه «پاکستان تودی» امروز جمعه، دوم آبان (۲۴ اکتبر)، گزارش دادند که نیروهای مرزی ایران صبح امروز پنج خمپاره به خاک پاکستان شلیک کردند. این منابع خبری اعلام کردند، نیروهای پاکستان هم در پاسخ به شلیک خمپاره ها، اقدام به شلیک دو خمپاره به خاک ایران کردند.

برخی رسانه های هندوستان نیز به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند، خمپاره‌های شلیک شده از سوی طرف ایرانی در عمق سه کیلومتری خاک پاکستان فرود آمدند. این تبادل آتش در منطقه ماشکیل بلوچستان رخ داده است. تبادل آتش در مناطق غیرمسکونی رخ داده و تلفات و خساراتی در پی نداشته است.

این تازه‌ترین درگیری از رشته درگیری‌ها در مناطق مرزی جنوب غرب پاکستان است. هفته گذشته، پاکستان گفت در حمله مرزبانان ایرانی، یک سرباز پاکستانی کشته و سه نفر دیگر مجروح شده‌اند.

این حمله زمانی رخ داد که نیروهای مرزی پاکستان در حال تعقیب یک خودروی مشکوک با دو سرنشین بودند که مرزبانان ایرانی به روی اتومبیل آنها آتش گشودند.

این خبر در حالی در پاکستان رسانه ای شد که فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان این درگیری ها را «ادعا» خواند. رهام بخش حبیبی، فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان در گفتگویی با ایرنا، با رد «ادعای مقامات امنیتی پاکستان»، گفت: «هیچ نوع درگیری و یا اقدامی علیه خاک پاکستان درمرز ماشکی سیستان و بلوچستان انجام نشده است.»

جبیبی بیان کرد: برخی افراد به قصد تخریب ارتباطات نزدیک مرزبانان ایران و پاکستان ادعاهای کذبی را مطرح می کنند که به هیچ عنوان صحت ندارد.

ایران چندی پاکستان را به بی تفاوتی نسبت به امنیت مرزهای دو کشور متهم می کندو پیشتر بارها از پاکستان خواسته بود که کنترل مرزهای آن کشور با ایران را جدی‌تر بگیرد و اجاره تردد آزاد به گروههای مسلح شورشی ندهد.

پنج تن از سربازان مرزی ایران از ۶ فوریه گذشته از سوی گروه جیش العدل به گروگان گرفته شده بودند. چهار تن از این پنج مرزبان ایرانی ۶ آوریل آزاد و وارد خاک ایران شدند. اخبار ضد و نقیض درباره سرنوشت سرباز پنجم منتشر شد.

جیش‌العدل، گروه مسلح مخالف دولت ایران است که خود را هوادار حقوق سنی‌ها معرفی می‌کند. به دنبال این واقعه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران در پیامی از دولت پاکستان خواست که «با مسئولیت پذیری بیشتری تلاش کند تا به واسطه اقدامات شرورانه گروهک های تروریستی خدشه ای به روابط دوستانه دو ملت وارد نشود.»