ایمن ظواهری، رهبر القاعده - رویترز

ایمن ظواهری، رهبر القاعده – رویترز

باراک اوباما،رییس جمهور آمریکا، و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا امروز پنجشنبه اعام کردند کشورهای آنان مورد رعب افراطیونی که خبرنگاران آمریکایی را کشتند، قرار نمی گیرند.

این دو رهبر غربی در سرمقاله مشترکی که برای روزنامه تایمز لندن نوشتند، خاطرنشان کردند: «ما در دفاع از ارزش هایمان، و مهمترین آنها دنیایی رها از بنیادگرایی، صریح تر خواهیم شد تا ملت خود را در امنیت نگه داریم.»

قاله مشترک کامرون و اوباما در حالی منتشر می شود که امروز نیوپورت، ولز، بریتانیا میزبان نشست ناتو است. محور اصلی این نشست ناآرامی های اوکراین است. اما امنیت افغانستان و موج افراطی گرایی در عراق و سوریه نیز موضوعات اصلی مورد بحث در حاشیه این نشست خواهند بود.

شبه نظامیان افراطی در سوریه مسئولیت گردن زدن دو خبرنگار آمریکایی را به عهده گرفتند. آنان که دو فایل ویدیویی منتشر کردند، علت این حرکت را سیاست های آمریکا خوانند که امنیت سرزمین تحت خلافت آنان در جنوب سوریه و شمال عراق را به خطر می اندازد.

کامرون روز دوشنبه طرح جدیدی به پارلمان بریتانیا معرفی کرد که به پلیس این اختیار داده می شود که پاسپورت شهروندان بریتانیایی که ظن همکاری آنان را گروه های افراطی وجود دارد را ضبط کند.

پیشنهاد اوباما و کامرون آن است که ناتو در کنترل گروه های افراطی نقش داشته باشد. آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو در تازه ترین سخنان خود در این باره گفت، باید برای مقابله با گروه شبه نظامی این سرزمین اسلامی به همپیمانی بین المللی نیازمند است.

رهبر القاعده از تشکیل شاخه این گروه در شبه‌قاره هند خبر داد

ایمن ظواهری، رهبر القاعده، در پیامی ویدیویی اعلام کرد یک شاخه این گروه در شبه‌قاره هند تشکیل شده است. او در این فیلم به هر دو زبان عربی و اردو صحبت کرد.

در این فیلم ۵۵ دقیقه‌ای، ظواهری با ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان، اعلام بیعت کرد و گفته است که شاخه هندی القاعده، “پرچم جهاد” را در آسیای شرقی به اهتزاز در می‌آورد.

خبرنگاران می‌گویند به نظر می‌رسد این اعلام وفاداری به ملا عمر، نوعی تاکید بر مرزبندی با گروه “دولت اسلامی” است که در ماه‌های گذشته در سوریه و عراق فعال بوده است.

شبه‌نظامیان افراط‌گرای “دولت اسلامی”، رهبری القاعده در عملیات نظامی اسلام‌گرایان را به چالش کشیده‌اند.