جوانان و عاشقان موسیقی مستقل را جذب خود کرد

بیروت: فیفیان حداد

در جشنی که حضور جوانان به شکل کاملاً روشن در آن موج می‌زد، تانیا صالح آواز خواند تا پس از غیبتی در آسمان بیروت نغمه‌سرایی کرده باشد. او کلید جشنواره «بیروت و فراتر از آن» را زد.
خواننده لبنانی در کنار دی‌جی سوئدی لیزا نوردستروم و به فاصله چند انگشت با هوادارانش بر صحنه سالن «ستایشن بیروت» ایستاد. سالن مالامال از جمعیت شده بود و حاضران تا لبه صحنه رسیده بودند، همه سرپا ایستاده. چنان صحنه‌ای شکل گرفت که گویی تانیا ستاره‌ای بود و هوادارانش پرتو نوری که از آن می‌ریخت.
از لحظه‌های اول کنسرت که یک ساعتی طول کشید، تانیا صالح توانست با اجرای همآهنگش با شعرهایی که انتخاب کرده بود، حاضران را جذب و با خود همراه کرد. ترانه‌ها را از جدیدترین آلبومش «تقاطع» برگزیده بود. با آنها خواند، کج و مج شد و قدم زد. می‌خواست با این کار شب هنری گرمی بسازد در آن سرمای محیط طوفانی بیرون از سالن. «خوشبختم که پس از مدتی غیبت در برابر شما ایستاده‌ام تا ترانه‌هایی از کار جدیدم را برایتان بخوانم. دیرآمدم به عمد تا این کار بزرگ را انجام دهم. پیش از این با این ترانه‌ها به سراسر دنیا سفر کردم چون نگران واکنش شما بودم که آیا از (تقاطع) خوشتان می‌آید یا نه».
خواننده لبنانی با این جملات کنسرتش را شروع کرد. او که به دادن چاشنی طرب عربی و موال و رقص دبکه لبنانی به موسیقی راک و فانک و جاز معروف است. در اجرای روی صحنه‌اش که همراه با نمایش آخرین اثرش بر صفحه‌های نمایشی بزرگ بود، صالح به اجرایش رنگ دیگری داد. نغمه‌های الکترونیکی از میکروفونی دیگر که به همین منظور روی صحنه قرارداده شده بود، می‌کوبیدند. یک در میان به سمت آن می‌رفت تا به ترانه‌هایش طعم موسیقی جدید بزند.
پس از خواندن ترانه «ماعم افهم/ متوجه نمی‌شوم» که کلید جشن را با آن زد، شعر «یا شرق» شاعر تونسی «بیرم» را خواند و گفت، رنجش را درک کردم. فهمیدم از اوضاع حاکم بر خاورمیانه رنج می‌برد درست مثل ما امروز.
پس از آن باز نوبت به ترانه‌های آلبوم «تقاطع» رسید تا ترانه «فرحاً بشیء ما/خوشحالم از چیزی» سروده محمود درویش رسید که خود تانیا آهنگش را ساخته بود. بعد از آن «لیس فی الغابات عدل/ در جنگل‌ها دادی نیست» سروده جبران خلیل جبران و «القصیده الدمشقیه/ سروده دمشقی» (نزار قبانی) و چند ترانه دیگر. جشن را با ترانه «انا لیلیت/ من لیلیتم» به پایان برد. تانیا را در این ترانه جمانه حداد نویسنده کلمات آن همراهی کرد. صالح به حاضران گفت: «این ترانه را برای اولین بار بر صحنه‌ای در جهان عرب می‌خوانم».
غایب در این جشن ترانه‌های سینمایی تانیا بود. ترانه‌هایی که برای فیلم‌های سینمایی نادین لبکی خواند و با آنها مشهور شد، مثل «حشیشه قلبی/ جگر گوشه‌ام»، «یمکن لو/ می‌شد اگر» و «کیفو هالحلو/ این زیبا چطور است».
حاضران از لحظه اول تا انتهای کنسرت با ترانه‌های تانیا همراه شدند و جوانان خارجی حضور چشم‌گیری داشتند. آنها کلمات ترانه‌های تانیا را با لهجه شکسته بسته عربی تکرار می‌کردند. برخی از آنها هم به بستن چشم‌ها و موج برداشتن با ریتم موسیقی اکتفا می‌کردند.