آنکارا: سعید عبد الرزاق

موزه کوتاهیه (در غرب ترکیه) برخی از اسباب بازی‌های سفالی کودکان مربوط به ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش را به نمایش گذاشته‌است که به نظر می‌رسد توسط مردم فریگیه یا فریژیه ساخته شده باشد.
به گزارش الشرق الاوسط، فریگیه نام یک منطقه در بخش مرکزی آناتولی است که یونانی‌ها مردم این منطقه را فریگی نامیدند. آنها پس از فروپاشی امپراتوری هیتی بر بخشی از آسیای صغیر حکومت کردند و کنترل اکثریت قلمرو کنونی ترکیه را به دست گرفتند.
در این موزه سه اسباب‌بازی به شکل پرنده‌های سفالی وجود دارد که در ناحیه سر، چرخ و سوراخ‌هایی دارند تا کودکان بتوانند آنها را با نخ بکشند.
کارشناسان معتقدند این آثار باستانی نشان‌دهنده زندگی اجتماعی مردم آن زمان و توجه فریگی‌ها به سرگرمی و آموزش فرزندانشان است.
ساکنان محلی در شهر سیماو واقع در استان کوتاهیه در سال ۱۹۷۶ این عروسک‌ها را کشف و آنها را به موزه تحویل دادند. گفتنی است این موزه در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد و بیش از ۵۰۰ قطعه سفالی مربوط به دوره‌های مختلف از جمله دوره عثمانی و سلجوقی را در خود جای داده‌است. این امر نشان‌دهنده تاریخ صنعت سفال در ترکیه است.
علاوه بر این موزه، در موزه اسباب‌بازی‌های کودکان در استان سامسون در منطقه دریای سیاه در شمال ترکیه نیز حدود ۱۰۰۰ عروسک از ۴۰ کشور مختلف جهان به چشم می‌خورد که برخی از آنها مربوط به ۳ قرن پیش است.
سونای آکن یکی از مشاوران موزه گفت: «این موزه که در ژانویه ۲۰۱۷ افتتاح شد، اسباب‌بازی‌های مختلفی از جمله کالسکه‌های کودکان، اسب‌ها، قطارها و مجسمه حیوانات را در خود جای داده‌است».