یک مقام مسؤل آمریکایی به «الشرق الأوسط»: رهبری جنگ فکری علیه «داعش» توسط عربستان سعودی اساسی است

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید

ائتلاف نظامی اسلامی، که عربستان سعودی تشکیل آن را اعلام کرد، با تأیید گسترده جهانی روبه رو شد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید از این ائتلاف که ۳۴ کشور را در بر می گیرد استقبال کرد و هر گونه تلاشی برای مبارزه با تروریسم را قابل قبول دانست. ارنست تأکید کرد: «عربستان سعودی نقش مهمی در زمینه مبارزه با «داعش» و مقابله با تفکر آن در اینترنت ایفا می کند». آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: «ما مشتقانه منتظر کسب اطلاعات بیشتری در مورد این ائتلاف هستیم که به نظر می رسد با آن چه ما از رهبران کشورهای عربی سنی می خواستیم انجام دهند هم سو است، که آن هم مشارکت بیشتر در حمله مبارزه با داعش در منطقه است». در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی نیز به نوبه خود در یک جلسه بسته مطبوعاتی در لندن که «الشرق الأوسط» در آن حضور یافت از ائتلاف جدید استقبال کرد، و تأکید کرد که نبرد ضد «داعش» در درجه نخست نبردی ایدئولوژیک و فکری است، و تمامی تلاش هایی که سعی در شرکت دادن کشورهای اسلامی، مانند مصر و عربستان سعودی، برای مبارزه با این سازمان دورغین می کنند، گامی اساسی است».

در اروپا نیز، فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در صفحه خود در «توییتر» نوشت: «اعلام ائتلاف اسلامی برای مبارزه با داعش مورد قبول است. ما با دشمن مشترکی مبارزه می کنیم و «داعش» را شکست خواهیم داد». اما بوریس روگه سفیر آلمان در ریاض تشکیل ائتلاف جدید را گامی در راستای خدمت به صلح و امنیت بین المللی دانست.

در همین راستا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته درباره این ائتلاف جدید توضیحات بیشتری داد، سپس به احتمال ارسال نیروهایی به سوریه پرداخت و به روزنامه نگاران گفت: «بحث هایی بین کشورهایی که در حال حاضر در ائتلاف مشارکت دارند، مانند عربستان سعودی و امارات و قطر و بحرین، در مورد ارسال نیروهای ویژه به سوریه وجود دارد و این بحث ها همچنان ادامه  دارد».