پمپئو چگونگی مبارزهٔ با تأمین مالی تروریسم را در دوحه بررسی کرد

مایک پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا در سفر به دوحه مسائلی همچون توسعهٔ حضور آمریکا در قطر، بحران این کشور با سعودی، امارات متحدهٔ عربی، بحرین و مصر به دلیل حمایت آن از تروریسم را بررسی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، پمپئو در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای قطری خود محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بر اهمیت وحدت اعضای شورای همکاری خلیج تأکید کرد و از اهتمام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به پایان دادن این اختلاف خبر داد.
وی ضمن اشاره به استعفای آنتونی زینی فرستادهٔ آمریکا برای حل بحران خلیج، آن را دلیلی برای تغییر رویکرد سیاسی آمریکا نسبت به این بحران ندانست.
پمپئو در این باره عنوان کرد: هنگامی که یک چالش مشترک داریم تنش میان کشورهایی با اهداف مشترک مفید نیست؛ چرا که این تنش‌ها اجازه نمی‌دهد واکنش قوی نسبت به دشمن‌ها و چالش‌های مشترک داشته باشیم.
وی ضمن ابراز امیدورای در خصوص افزایش اتحاد شورای همکاری خلیج عنوان کرد این اتحاد برای ائتلاف استراتژیک خاورمیانه‌ای که شامل اردن و مصر می‌شود، ضروری است.
وزیر خارجهٔ آمریکا همچنین از امضای توافقنامه‌ای برای توسعه حضور آمریکا در پایگاه هوایی العدید با قطر خبر داد که برای امنیت و دفاع آمریکا کلیدی است.
وی از امضای توافقنامه‌های مهم در خصوص شراکت امنیتی و دفاعی، مبارزه با ترورسیم و همکاری در خصوص تأمین‌های مالی تروریسم به شکلی بهتر خبر داد.
از سوی دیگر اعلام کرد که در ریاض با شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در خصوص مجازات قاتلان جمال خاشقجی برای تضمین اجرای کامل مجازات مذاکره خواهد کرد.