نمایی از یک دیش ماهواره‌ای نصب شده در ایستگاه البرز واقع در ماهدشت، 60 کیلومتری غرب تهران

نمایی از یک دیش ماهواره‌ای نصب شده در ایستگاه البرز واقع در ماهدشت، ۶۰ کیلومتری غرب تهران

بر اساس اظهارات هشداردهنده رئیس مرکز تحقیقات سلولی «صارم»، سقط جنین و بارداری خارج از رحم در دو سال اخیر در ایران افزایش یافته و آمار سقط جنین غیرعمدی ۳٫۵ درصد و آمار بارداری خارج رحم حدود ۲ درصد بیشتر شده است. همچنین چندی پیش چهار نوزاد سه تا پنج روزه طی سه روز به دلایل نامعلومی در بیمارستان امام سجاد مرکز کهگیلویه و بویراحمد مردند. اما رئیس بیمارستانی که چهار نوزاد یاسوجی در آن جان دادند، ضمن مبهم خواندن دلیل مرگ این چهار نوزاد گفت: «با مشخص شدن دلیل یا دلایل مرگ این چهار نوزاد، آن را از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.»

هرچند این موضوع اعلام نشد، اما همزمان یک پژوهشگر تشعشعات اعلام کرده بود که ارسال پارازیت‌ها می‌تواند بر زنان باردار تأثیر بگذارد و در شرایط تکاملی جنین مشکلاتی ایجاد کند.

پیش از آن رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با هشدار نسبت به عواقب بسیار سوء ارسال پارارزیت‌ها اعلام کرده بود که وزارت ارتباطات منشأ این پارازیت‌ها نیست. وی گفته بود که باید به دنبال ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود، زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.

همچنین خبرگزاری ایرنا همزمان با مرگ این نوزادان در گزارشی نوشت: «پارازیت‌ها، سقط جنین و بارداری خارج از رحم را بیش از دو برابر افزایش داده و عامل بیماری‌های ناشناخته‌اند.»

افزایش پارازیت‌های ماهواره‌ای بعد از انتخابات جنجالی سال ۸۸ و به دنبال تلاش حکومت برای ایجاد اشکال در پخش شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبانی که اخبار انتخابات و حواشی آن را منتشر می‌کردند به ویژه تلویزیون فارسی‌زبان بی‌بی‌سی رخ داد.

هرچند پیش از آن نیز این مساله مطرح بود که جمهوری اسلامی با فرستادن پارازیت‌های ماهواره‌ای سلامت مردم ایران را به خطر خواهد انداخت.
اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان
به گفته متخصصان فرکانس پارازیت‌های ماهواره ای دارای طول موجی بیش از یک گیگاهرتز است. گیجی و خستگی، ناشنوایی مزمن، التهابات و سرطان های پوستی، خونی، نخاع و اختلالات هورمونی و مشکلات باروری از جمله مواردی است که کارشناسان از احتمال بروز آنها در انسان بر اثر این پارازیت‌ها می‌گویند.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن پزشکان داخلی ایران، به روزنامه همشهری گفته است: «امواج موجود در فضا روی سیستم مغز و اعصاب و تعادل انسان اثر دارد. گاهی اوقات نیز روی غدد داخلی و رحم به ویژه در زنان باردار تاثیر منفی دارد، به طوری که این امواج در زنان باردار باعث سقط جنین و عوارض مادرزادی و ژنتیک در نوزاد آنها خواهد شد.» وی همچنین به تاثیر این امواج در زمان طولانی بر روی پرده گوش و سیستم شنوایی و اعصاب و حتی مغز و استخوان و افزایش ابتلا به ام اس اشاره می‌کند.

همچنین دکتر زهره نیکبخت در مورد تأثیر پارازیت‌ها بر ایجاد کهیرهای پوستی به سایت مدنا گفته است: «پارازیت‌ها با ایجاد تغییرات در خون، می‌توانند موجب به وجود آمدن بیماری‌های پوستی شوند و نوعی از سلول‌های خونی به نام «زیوفیل‌ها» را افزایش دهند. این تغییرات باعث بروز کهیر بر بدن می‌شود.»

براساس برخی گزارش‌ها، سازمان صنایع دفاع (صا ایران) از یک سیستم مجهز روسی برای ارسال این پارازیت‌ها استفاده می‌کند.

دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به تازگی با اعلام اینکه سونامی سرطان در راه است، به خبرگزاری مهر گفته آنچه در حال حاضر برای سلامتی شهروندان تهرانی نگران کننده است ارسال پارازیت‌هایی است که منشا آنها نیز مشخص نیست.

به گفته معصومه ابتکار وقتی شاهد افزایش بیماری‌های مختلف با منشا ناشناخته هستیم به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوئیم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی‌ست. وی همچنین تاکید کرده است که مشخص نیست مسؤولیت این امواج با چه کسی است تا بتوان بابت آن از کسی سوال پرسید یا بر آن نظارت کرد. به گفته وی نه بخش دولتی حاضر به پذیرش این مسؤولیت است و نه مدیریت شهری می‌تواند به آن ورود پیدا کند، متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استاندارد بودن دستگاه‌های مخابراتی از ارسال پارازیت‌های بی منشا ابراز نگرانی می‌کند.

اما مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در اظهار نظری عجیب که خبرگزاری فارس آن را منعکس کرد، گفت بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده پارازیت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامت انسان ندارند.

همچنین رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت اعلام کرد که ادعاهای افراد حقیقی و حقوقی در زمینه عوارض پارازیت‌های ماهواره‌ای، «عوام‌فریبی» است.

قرار بود این موضوع با سوال از وزیر بهداشت در مجلس هم مطرح شود اما نعمت‌الله منوچهری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده بود که پس از بررسی اسناد و مدارک از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سپس وزیر بهداشت سوال خواهد شد اما خبری در مورد تشکیل این جلسه منتشر نشد.

به نظر می‌رسد نه انواع بیماری‌ها و نه مرگ روزافزون نوزادان و جنین‌ها، نمی‌تواند مسؤولان جمهوری اسلامی را در این زمینه پاسخ‌گو کند.

همچنین انکار مقام‌های دولتی، که ناشی از ملاحظات سیاسی است، باعث شده که جمهوری اسلامی همچنان در این زمینه متهم درجه اول بی‌توجهی به سلامت شهروندان ایرانی محسوب ‌شود.